onsdag 4 april 2012

I morgon är det 4 årsen våran Engla blev mördad

En hemsk dag som finns varje år är dag då min dotter blev torterad o mördad efter det kommer veckan då vi letad och letade en vecka av panik sen dagen då Engla hittades mördad o sen den 10 maj då hon begravdes. Det gör lika ont alla dagar på året . En smärta och en sorg som finns med mig hela tiden och det är väldigt tufft att leva med den smärtan att veta att Engla inte fick leva sitt liv sin dröm för att en man bestämde att hon skulle dö på ett hemskt sätt för att han ville det. 
Jag lever vidare med sorgen hand i hand med en vardag som lufsar på. Jag kan skratta och göra roliga saker och försöker finnas för min levande tonårs dotter och min kämpar glöd finns kvar så är det något jag vill förändra eller visa på som läggs på mitt bord så tvekar jag inte om det känns viktigt. Sorgen finns alltid med djupt in i själen. Älskar och saknar min dotter mer än ord kan beskriva <3

31 kommentarer:

  1. Kan inte på något sätt sätta mig in i det du varit med om, men jag känner med dig och förstår att det är tufft mellan varvan.

    kram
    //hilma

    SvaraRadera
  2. Det verkar som att du är inne i fasen att du sviker din dotter genom att inte hata Anders Eklund. Men sviker du verkligen Engla? Har du någonsin funderat på att du faktiskt sviker dig själv istället genom att tillåta dig själv att må så dåligt? Pratar du med Engla vid graven? Det brukar jag göra när jag är vid min fars grav. Nu dog han en naturlig död så det är ingenting mot vad du har fått uppleva. Men jag hade någonting ogjort med honom så jag blev tvungen att göra det. Det hjälpte mig mycket. Så om du ingte redan pratar med Engla vid graven tycker jag att du ska börja göra det och fundera över frågorna så får vi se vilken slutsats du kommer fram till. Man får inga svar utan man får fundera över det utifrån hur du kände ditt eget barn. Fundera över vad Engla hade tyckt. Ett litet barn som ser sin förälder må dåligt kastar sig om halsen på en i en värmande kram och talar om att det inte vill att man ska må dåligt. Det var bara tankar som kom över mig som jag hoppas kan hjälpa och styrka dig i din process.

    SvaraRadera
  3. hej Anonym
    Förstår inte riktigt vad du menar med det du skriver men det är antagligen din referens till döden mord o hat mm. Klatt att jag mår mycket dåligt över vad Engla fick uppleva när hon blev mördad och klart så hatar jag mördaren efter som det var han som bestämde att hon inte skulle få leva sitt liv.Själv klart kan du inte sätta dig in i våran situvation eller våra känslor om du själv inte fått en anhörig mördad, det begär jag inte heller men lite empati är nog väldigt bra om du börjar att tränna på.
    Du kanske kan stänga av o sätt på känslor efter ditt hummör eller ditt intulekt fast om du inte upplevt smärtan av att få ditt barn torterat o mördat så kan du inte veta hur just du skulle kunna göra då just nu är det bara en fantasi värld för dig.Vist kan jag stänga av smärtan men den finns alltid kvar där inne i hjärtat o själen. Läste du om att jag mitt i sorgen ändå kan ha roligt och skratta och lever ,men jag måste lära mig leva med en smärta som alltid kommer att vara med mig och jag rädds inte för att visa den. Många lever med smärta av olika slag det är inget unikt för mig men dock så är det tufft och livet utan smärta o sorg var så mycket bättre på alla sätt. saknar min dotter så mycket och vist pratar jag med henne vid graven o överallt men det miskar inte sorgen eller vet skapen att hon fått dö i skräck eller att någon annan har bestämt att hon skulle dö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle självklart ha känt det samma som du. Men någon gång i livet bör man komma till en insikt att det inte hjälper en själv. Emma Jangestig är ett exempel på det. Hon bestämde sig för att inte låta tyskan förstöra hennes liv för hon anser att hon inte är värd det.
      Du vill jobba för verkliga livstidsstraff. För att kunna införa verkliga livstidsstraff måste svensken gå med på att gå ner på 2 veckors semester och andra nedskärningar. Svensken skulle jaga dig till världens ände om så skedde. Det kan jag försäkra dig. Dödsstraff?? Nej tack!!! Visste du om att varje dödsdömd koster 22 miljoner dollar från dess de blir dömda till de blir avrättade. Räkna om det i SEK så lär den siffran ticka iväg rejält. Orsaken till det är att de kan överklaga tills alla möjligheter är slut. Dessutom räknar man med att var åttonde dödsdömd är felaktigt dömd och det är mycket svårt att ändra på en dödsdom när man väl har dömt någon till döden. Jag förstår men jag är samtidigt realist.

      Radera
    2. hej Anonym Insikter o känsla är inte samma sak att man mår dåligt för at ens dotter eller son blivit torterad o mördad är en helt naturlig känsla sen kan du ha en insikt om att det inte är bra att må dåligt det tror jag varenada människa kan komma till insikt om vare sig det gäller mord eller att det gör ont att ha rematiskt men efter som vi är människor så reagerar vi med känslor vissa mer o vissa mindre bara för att du inte ser ett sår på utsidan så betyder inte det att det inte finns på insidan oh ärren finns alltid kvar även när det läkt. Vad gäller Emma så har jag en fin kontakt med henne och vist är vi olika med olika perssonlightet från början och vi går vi ut i media på olika vis o vi har olika sår då Emma har överlevt ett mordförsök av en svartsjukt ex vi är många anhöriga till mördade med olika perssonlighet men ändå så är det mycket som är väldigt lika för oss.
      Du tror att du vet en massa om mig o andra som du läst i media o på¨blogg om men ta med dig att livet är så mycket mera. Livstids straff för mord tycker jag ska vara en självklarhet o din uträkningar är inte rimliga .Jag tycker inte att vi ska ha döds straff efter som det är för kompliserat o osäkert men vist skulle det vara bättre för många av oss anhöriga för då slapp vi allt jobbigt kring mördarens fri givngar o permissioner mm .Vi skulle få lite lugn på den biten i alla fall o våra ungdommar skulle slippa växa upp med att den som mördade deras syskon ska dycka upp var som helst och den ångesten kan man hjäkpa oss med genom att införa livstidsstraff . Jag lägger tid på att försöka förklara för dig för jag tycker att det är viktigt att i alla fall försöka förklara hur det är för många av oss som lever som anhörig till mördad o jag veta att det inte är något man till fullo kan sätta sig inn i fören man är där men att få folk som dig att öva upp förståelsen är ett steg på vägen du har ju förståelse för olika saker som du skriver om så du kan säkert nå den även för mig men då behöver du vilja försöka sätt dig in i våran tillvaro o käslor. frid carina

      Radera
    3. Nej, jag kan inte sätta mig in i er situation helt och hållet. Det håller jag fullständigt med om. Men tyvärr blir det så med verkliga livstidsstraff att vi får överfulla fängelser som i USA. Om man nu tittar på hur det ser ut där så har man både dödsstraff och livstid för överlaggt mord och man kan riskera livstidsstraff vid grövre brott om man har några andra prickar i belastningsregistret. Den vanliga knegaren har inte rätt till mer än 2 veckors betald semester medan de rika kan plocka ut flera veckor till utan att det märks i deras plånböcker. Nu går inte skattemedlen enbart till rättssystemet utan mycket till militären och statliga instutitioner mm. Om man istället kan frige de som är rehabiliterade och behålla de som man verkligen bör skydda från samhället fungerar det mycket bättre. Tyvärr händer det att fel personer släpps ut vilket är tragiskt. Men det är hårdare nu än vad det var förr. Liksom den nyktra missbrukaren kan dessa friskförklarade bidra till att den grova brottsligheten minskar. Så ser jag på det.
      Jag övade upp förståelsen igår kväll när jag tog min tänkar runda. Funderade mycket på det där med förföljelsen som ni är rädda för. Jag tänkte mig in i hur det hade varit om en av mina anhöriga hade blivit dödad och personen ifråga råkade komma från samma stad. Jo, jag fick en bättre förståelse för det så. Visst skulle det ta mycket lång tid innan man kunde förlåta. Men jag hade kommit fram till att det inte är någon idé att fortsätta i den banan. Du är mitt uppe i det. Det är jobbigt för dig. Jag hoppas du kan komma fram till insikten att det är lönlöst att fortsätta i den banan. Men det kommer att ta många år till om du ens kommer så långt.

      Radera
    4. Dina ekvationer är fortfarande inte realistiska men det spelar väl en mindre roll pengar politik o juridik är så pass brett o gämföra USA med Sverige där blir ?! I sverige döms ca 100 pers per år för mord o en del av dom till låsas livstid...Det är inte heller så enklet att säga att det är förföljelsen vi är rädda för om vi ens är rädda det kan vara en massa andra faktorer ...och att förlåt spelar ingen som helst roll för att minska min sorg o smärta den handlar inte i om mördaren den hadlar om Engla o att hon fått dö i skräck o smärta och om saknaden,även om en del ångest ger sig till känna när det händer saker runt mördaren

      Radera
    5. Nej det minskar inte din smärta men det kanske gör att du kan sörja på ett nytt plan där du koppla bort han som gjorde det mot din dotter. Men just nu har du så svårt att tänka i andra banor så att du kan inte ta till dig det. Du förstår säkert vad jag memar med att sörja på ett nytt plan. Om jag vore du skulle jag ta kontakt med de som har försonats för att få lite perspektiv på hur du kan gå vidare. Om jag hamnade i en liknande situation som du och de andra som har svårt att försonas skulle jag unvika dem för det är destruktivt för mig själv. Jag skulle försöka hitta nya lösningar för att komma fram till en försoning istället. Jag tror att det skulle ta lång tid men jag skulle inte ge upp. För jag vet att jag skulle må bättre av en försoning. Men du kanske redan jobbar på det.
      För övrigt är Anders Eklund en mycket sjuk man och farlig. När han i förhör sa att det svartnade för ögonen på honom när Engla betedde sig som hon gjorde får jag en uppfattning om att han någon gång i livet har känt sig kränkt. Hur eller varför vet jag inte och personligen skulle jag inte vilja korrespondera med honom. Däremot hörde jag av en vän att man behandlar våldtäktsmän genom en operation i amygdala (kastrering)i hjärnan så de förlorar sexlusten. Jag trodde att de bara gjorde det i Danmark men de gör det tydligen på Salgrenska. Det skulle jag kunna skriva och tala om för honom att han borde fundera på utan att lämna några kontaktuppgifter. Då kommer han aldrig att kunna utgöra någon fara för någon om han en dag blir fri. Jag tror inte att han var ute efter att döda Engla. Ingen vill döda någon i grund och botten bortsett från Anders Behring Breivik (han är nog den värsta av alla). Det var hennes reaktion som gjorde att det blev som det blev. Jag beskyller inte henne för det. Absolut inte. Självklart blev hon rädd och hade all anledning att reagera. Men han var helt klart ute efter att våldta henne. Bara det gör honom till ett riktigt svin.

      Radera
    6. många säger att jag inte ska svar dig o bry mig om dig för att du är psykiskitsjuk o inte kommer att kunna förstå har du inte gjort det nu så kommer du aldrig att kunna mm Jag kan hålla med tillvis del men tycker att det är just människor som dig som behöver mitt engagemang o bli lysnade på, kan människor som du ändra eller få lite mer insikt empati mm så skulle världen bli lite bättre ,det säger jag inte av ondo utan av sann medkänsla för dig.
      Börja med att läs det som jag redan skrivet till dig så får du svar på mycket du funderar på. Jag har redan skrivit att mördaren inte har betydelse i min sorg det är smärtan av att Engla fick dö i skräck o saknaden som gör ont ...Mitt engagemang kring mördaren är inte stort men jag är politiskt o samhäls intresserad o tycker att riktiga livstid är det enda rätta.Efter som jag har kontakt med många anhöriga till mördare så ser ja att det är viktigt för dom flesta. Du vet ingenting om mordet det har inte gått till som du tror o det var inget tunelsende mer skriver jag inte här efter som det finns unga vänner till Engla som läser här.
      var rädd om dig o välj din ord och tänk gärn atill både en o två gånger inna du skriver o säger saker för nättet är åxå en verklighet. frid Carina

      Radera
    7. Anonym det låter visst som att du skyller på Engla.

      Carina lägg inte ner din tid och kraft på denna person. Personen kommer aldrig att förstå. Och du är alldeles för bra för lägga din tid och kraft på denna person.

      Radera
    8. En del av de angöriga du har kontakt med börjar väl bli till åren vid det här laget och kommer någon gång i framtiden att vara i behov av äldre omsorgen inte sant? Jag tycker att det är betydligt viktigare att lägga våra skattemedel på en god omsorg av våra äldre. Forskning visar att dementa skulle må mycket bättre om man kunde inreda bostäder så att de kan känna igen sig så de inte blir så oroliga och springer runt på nätterna så personalen får händerna fulla. Skolan är rena rama katastrofen. Somliga som borde få vara sjukskrivna får inte vara sjukskrivna längre. Jag tänker på cancersjuka, de som har fått arbetsskador i yrkeslivet mm. Det där med verkliga livstidsstraff står inte högt upp i prioriteringen för det stora flertalet människor i dagens Sverige. hur tror ni att ni ska kunna driva er vilja igenom med tanke på allt annat som måste förändras till det bättre? Ni skadar bara er själva. Tyvärr. Du verkar vara den sortens människa som slår dig själv med en hammare i huvudet gång på gång vilket borde göra ont vid det här laget. Är det inte dags att sluta upp med det. Ju fler gånger man slår sig själv i huvudet desto ondare gör det. Är du klok lägger du av att skriva mer efter detta. Annars slår du dig själv på nytt. Jag stod för strängare straff tidigare. Men när USA är på väg att vackla i den frågan därför att deras ekonomi inte håller för det och vi inte ens lyckas få vår ekonomi så mycket bättre då började jag omvärdera mina åsikter. Frid.

      Radera
    9. Det är bra att du är samhälls intresserad och lägger energi för att skapa bra förutsätningar för olika utsatta grupper men dina ekvationer är inte relevanta och vist handlar allt om prioteringar men du behöver inte prioritera bort det du talar om för att införa livstidsstarff det kan vara annat det handlar nu om ca 80 vuxna mördare i sverige per år o dom flesta siter redan nästan livstid o några på riktiga livstid o man kan dra ner väldigt mycke på kostanderna beroende på hur man prioriterar...Dom anhöriga jag har kontakt med är allt från dom som fått en anhörig mördad i år till för 25 årsen så det är ett brett span. Vi behöver ju inte tycka lika du o jag, så lägg din energi på det du tycker är viktig så lägger jag min där jag vill och tycker är viktigt .Det här är min blogg o du kan ju ha en egen :) Frid

      Radera
    10. Till Linda. Nej, jag menar verkligen inte att lägga skulden på Engla. Jag syftade på hur hans sjuka hjärna tycks fungera. Det var allt. Jag tycker det vore mycket bättre om ni kämpade för att staten subvetionerar kurser i självförsvar för flickor under 18 år istället. Hade jag en dotter skulle jag anmäla henne till en kurs bums när hon hade åldern inne för det. Men jag skulle samtidigt vara mycket konsekvent med när det får brukas eller inte.

      Radera
    11. om du inte viste det så är det väldigt vanligt att flickor går självförsvar kurser mina gick det redan som 6 åringar. Men det är upp till den enskilde filickan vad hon vill gå på inte staten. Och ingen kurs i världen hjälper en 10 åringg om det kommer en 40 årig man som endast är ute efter att mörda så snabbt som möjligt...

      Radera
  4. Tänker fortfarande mycket på Engla och det hemska som hände och naturligtvis känns det mer när det blir årsdag. Lider med dig Carina och dina anhöriga som säkert tänker otroligt mycket på allt just imorgon. Hls Lena

    SvaraRadera
  5. Ja du Carina... det är många som utgår från sig själva och hur de TROR att de själva skulle känna och tycka och reagera och agera. Hur FAN kan man tro att man har goda råd att ge till dig i din situation? Som om DU inte skulle tänkt och känt och uthärdat mer än de flesta människor någonsin tvingas göra under sin livstid? Har man nåt i huvvet, så ber man DIG om råd i stället!
    Kram från Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej o Tack Lena. jo det är ju så många människor dom utgår från sig själv o har svårt att sätta sig in i en anna situvtion mm fast dom tror dom kan det Fast den här verkar i alla fall vilja gott men det blev lite knasigt...kram

      Radera
  6. Jag tänker på dig.

    SvaraRadera
  7. De flesta tror att bara man ler och skrattar ibland så är allt bra. Det har jag fått erfara. Jag är djupt deprimerad men ändå så tror folk att jag inte är det. Det är så frustrerande.

    SvaraRadera
  8. Kramar till dig och din familj/

    SvaraRadera
  9. Jag har som jag skrev i ett annat inlägg nyligen funnit din blogg. Måste bara skriva att jag blir nästan chockad av hur en del skriver kommentarer till dig, en del verkar ju helt sakna förstånd och vett. Skrämmande att läsa hur vissa tänker eller snarare brist på både tankar, empati och förstånd!
    Kram till dig och din familj! Jag hoppas det verkligen sker en förändring i rättsväsendet som du kämpar för, det vinner ju hela svenska folket på, heja dig!
    Mvh

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Känner inte dig men har följt din blogg i alla dessa år.
    Tänker på dig och din familj ofta, framförallt under denna tiden på året.
    Blir faktiskt både förskräckt och rädd när jag läser vissa inlägg, och förstår hur en del människor tänker och agerar. Hur kan någon tro att de vet bättre än dig om vad, hur och på vilket sätt du bör tänka, känna och agera.
    Ger dig tillrättavisningar och "råd" utifrån information dom fått från pressen!
    Jag känner själv stor sorg och fasa för det som ni fått uppleva, men det är mina känslor utifrån det jag har läst i media. MEN, jag inser att det är mina känslor, rädslor och tolkningar av situationen. Hur mycket man än känner för andra människor och tror sig veta om andras situation, kan man aldrig någonsin sätta sig in i eller ens förstå vad ni går igenom.

    Människor med deras respektlöshet, självgodhet och rädslor skrämmer skiten ur mig.
    Vi borde stötta, respektera, lyssna och vara ödmjuka mot dig, för vi har inte erfarenheten.

    Mvh,
    Lotta

    SvaraRadera
  12. Jag önskar att jag kunde lindra din smärta och stötta och hjälpa dig med allt möjligt. För jag bryr mig om dig väldigt mycket.

    SvaraRadera
  13. Fotspår i sanden

    En natt hade en man en dröm. Han drömde att han gick längs en strand tillsammans med Gud. På himlen trädde plötsligt händelser från hans liv fram. Han märkte att vid varje period i livet fanns spår i sanden av två par fötter: det ena spåret var hans, det andra var Guds.
    När den sista delen av hans liv framträdde såg han tillbaka på fotspåren i sanden. Då såg han att många gånger under sin levnadsvandring fanns det bara ett par fotspår. Han märkte också att detta inträffade under hans mest ensamma och svåra perioder av sitt liv.

    Detta bekymrade honom verkligen och han frågade Gud om detta. "Herre, Du sa den gången jag bestämde mig för att följa Dig att Du aldrig skulle överge mig utan gå vid min sida hela vägen. Men jag har märkt att under de allra svåraste tiderna i mitt liv har det funnits bara ett par fotspår. Jag kan inte förstå att Du lämnade mig när jag behövde Dig mest.

    HERREN svarade: "Mitt kära barn jag älskar dig och skulle aldrig lämna dig under tider av prövningar och lidande. När du såg bara ett par fotspår - då bar jag dig.

    Författaren okänd

    SvaraRadera
  14. Hej kära Carina, det var ett tag sen vi såg och jag tänker på Engla hela tiden nu. Att fyraårs dagen kom så nära och gjorde sig påmind kändes i mitt hjärta. Jag tänkte genast på dig och Sol.

    Ni kommer för alltid att vara min extrafamilj och jag saknar och älskar er.

    Jag tänker på er varje dag <3

    /Bea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bea ja det var aldeles för länge sedan ,tiden har bara flugit iväg .vad go du är, vi saknar dig åxå.Tänker på alla våra fina gemensamma minnen jag har inte haft mycket kontakt med någon dom senaste åren men nu är det dax att börja nli lite social igen :)
      Har du min mail eller mob nr skriv eller ring.
      stor kram

      Radera
    2. Jag tänker också på er varje dag även fast jag inte känner er. Jag kollar varje dag i din bok på de fina bilderna på Engla, Sol och dig. Det kanske verkar konstigt? Men jag är sådan att jag bryr mig ofta om människor jag inte känner. Hoppas inte att det skrämmer dig?

      Radera
  15. Hej Carina,
    Jag har en dotter som är 8 år och har glasögon. När jag tittar på bilden av Engla ser jag mycket likhet med min dotter. Det gör så ont i mitt hjärta när jag tänker på dig och Engla. Jag hoppas verkligen att du hittar tröst genom att vara med din familj och att du känner Englas närvaro. Hon är säkert en ängel som följer dig. kram / Parisa

    SvaraRadera