måndag 16 april 2012

Breivik rättegången

Idag har jag följt Breivik rättegången på svt o tv4news tycker att rätten skött media rätt bra med överväganden kring vad som ska sändas o inte med en parentes kring tv4 News som sände det hemska som lästes upp kring kring morden dom borde ha följt nrk som inte gjorde det med respekt för dom anhöriga .Jag inte kan bestämma mig för om man verkligen ska sända rättegångar på tv det känns respektlöst mot offren att göra ett medialt jippo av morden samtidigt som det är  intressant att följa, vad gör det allmänheten för nytta att följa det, ger det någon annan dimension gör det oss mera observanta på avvikande betenden och hjälper det oss att sky våldet ? Fast jag suttit i en rättegångssal o vet hur vidrigt det är så vet jag inte vad jag egentligen tycker...  Gärningsmannen lär ju bli nöjd då det var en av hans intentioner att få fram sitt budskap. Det viktigaste med en rättegång är ju att den sker rättsäkert o att offer o gärningsman blir ordentligt hörda. Även att offer o anhöriga som vill får så mycket information som möjligt ,här blir det lite dubbelt efter som även dom som inte villa ha information inte så lätt kommer att kunna värja sig för den när all media uppmärksammar det. Som ni märker är jag rätt förvirad kring vad jag tycker och skulle vilja hör mer från överlevade o anhöriga som förlorat sina barn hur tänker o känner dom kring att rättegången tv sänds?
Jag perssonligen som varit med om att få min dotter bruttalt  mördad har blivit rätt kall o kan lysna reflektera o se mycket hemskheter nu ,Jag har som en del av att hantera smärtan fårt lärt mig att stänga av hjärtat o bara använda hjärnan när det behövs även om det inte alltid fungerar.

2 kommentarer:

  1. Väl skrivet. Det ger reflektion för eftertanke. Det är både på gott och ont med all uppmärksamhet i media. Men det här är en stor händelse som motsvarar Oklahomabomben i april 1995. Ingen kan ha undgått att höra om det värsta inhemska terrorattentatet som utfördes av Timothy Mcveigh. Självklart är det mycket intressant att följa för hela Skandinavien och övriga världen. Jag har inte förlorat något barn som du har gjort. Men kan förstå ändå hur hemskt det är.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte att den här artikeln kanske kunde vara av intresse http://svt.se/2.116614/1.2770201/en_ny_hotbild Mycket intressant. Eller hur?

    SvaraRadera