fredag 20 april 2012

Följer Breivik rättegången genom media o ger lite av mina reflektioner

Jag fortsättar att följa Breivik rättegången genom media och vist är det så att det är helt annat att sitta där inne och lyssna. För mig är det en bearbetning att följa o att ta del av föräldrarna till dom mördade barnens ord o samtidigt tar det mig till baka i tiden och jag får en möjlighet att bryta igenom mig själv för bearbetning och nya tankar .Jag har ju suttit på rättegång o lyssnat på en iskall mördare som steg för steg berättade vad för hemsk heter han gjorde med min älskade dotter det handlade om mycket djup ondska utan någon som helst medkänsla och enda gången mördaren blev känslomässig var när han berättade att han inte orkade ätta upp sin pizza när Engla låg död i bagage luckan. Att få höra om hur en mördare säger att ens barn skriker mamma och försöker fly är nog det värsta man kan vara med om, när man inte fanns där o inte hörde och kunde komma till undsättning.
Så jag tror att jag kan sätta mig in i dom Norska mördade barnens föräldrars ångest nu under dagens rättegång, för på indevidnivå så går dom igenom samma sak som oss ,att behöva tänka på sina barns skräck dom sista minuterna i livet. Det är något som kommer att följa dom flesta av dom i en bergodalbana resten av livet man blir hårdare o får lättare att stänga av med tiden men det finns för alltid med där .  Det enda dom kan göra är o välja om dom vill höra eller inte men vad dom än väljer så vet dom inte vad som är rätt. Att inte vet lägger en dimma över vad som hänt och fantasierna tar lätt fäste o skenar i väg till dom mörkaste platser och om man vet så sitter de på nätthinna resten av livet.

Jag kan ge några råd: Faktiskt den enda gången jag råder att ta någon lätt lugnade medicin se till att få i sig energi vissa kommer inte att kunna äta men energi dryck eller annat för kroppen behöver hålla sig vaken så att man efter åt har allt klart för sig o kan bearbeta vad som hände. Lugn o ro i pauserna och på kvällen så man får tid att reflektera och att efter varje dag skriva av sig sina känslor o tankar så man kan gå till baka senare för att bearbeta dom hemska dagarna i rätten.
Jag reflekterar på individniva men kan förstå att den här rättegången är flera snäpp värre när det gäller så många o så mycket ondska. Att Breivik pratar hemskt på en mass nivå så längen han inte nämner enskilda individer så kan det till o med för vissa känns bra för det bevisar hans totala galenskap och att han inte är värd att klas människa, men blir det på individ nivå så gör det självklart bara mer skada.

Jag skickar massor av styrke kramar <3<3<3

1 kommentar:

  1. Jag tycker synd om Engla och de som mördades i Norge och andra som mördats och ni anhöriga och vänner. Och jag är själv djupt illa berörd utav det även fast jag inte kände Engla och inte känner er och andra.

    SvaraRadera