lördag 15 januari 2011

Jag vill att staten tar ansvar för sina misstag!

GUD!
Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan.
Och förstånd att inse skillnaden
 Ber jag om nu när jag går in i en process med att överklaga jk beslut hos tingsrätten ev blir det en stämnings ansökan mot staten.
Jag vill inte bara bråka eller få uppmärksamhet. Jag vill att det ska visa hur rättssamhället fungerar och hur märkliga besluten är och hur viktigt det är att man får driva sina processer tills man har fått alla svaren. 
Jag har en känsla av att man inte tar oss brottsoffer på allvar inte ger oss den rätt eller dom svar som vi borde få.Tycker att jk och åklagarna som jag haft att göra med inte tar allt på allvar dom säger bara nej det går inte och ger inga fullständiga förklaringar och visar ingen vilja att gå till grunden. Skulle kunna säga att det slår inga gnistor om engagemangen men om det hade varit en hög politiker eller inflytelse rik snubbe med mycket pengar då jävlar hade det hänt saker det kan jag lova!
Bara den saken att man får betala ur egen fika när man överklagar eller stämmer staten ... Är det rättssäkerhet det ? bara för dom rika i sådan fall!!!
Märkligt samhälle där brotten inte anses vara mot brottsoffrena utan mot staten där åklagaren har  talan och brottsoffrena får bara hjälp att föra sin talan till domen vunnit laga kraft. Sen får man klara sig själv eller anlita en egen jurist med egna pengar om man vill överklaga i saker som har med målet eller händelsen att göra! 
 Polismissnen dalarna
Att polisen i alla fall inte arbetat professionellt förstod även en lekman men ändå sa åklagarna att dom ansåg inte att man skulle göra en riktig utredning .jag överklagade o överklagade men NEJ, Jag skrev boken där jag la in alla dokument !
Tillslut så gjorde rikspolisstyrelsen i alla fall en riktig utredning där man påvisade många fel och brister i arbetet.  jag är jätte tacksam för det!!! men hade det vore rättssäkert så skulle åklagaren ha beslutat om det och jag skulle inte ha behövt gå igenom alla överklaganden eller så kunde rikspolis styrelsen lite snabbar bestämt att dom skulle utreda och berätta det för mig . Jag fick läsa om det i tidningen ... 
Nu handlar det om att staten inte vill erkänna att dom polisiära misstagen och dåliga arbete står i direkt konsekvens till att Engla blev mördad av AE. Dom säger att det begåts dåligt arbete och misstag men att det inte står i direkt konsekvens med att Engla blev mördad av AE !!!
Jag vill att staten eller ansvariga poliser ska ta ansvaret och att staten ska erkänna att det står i direkt konsekvens till att Engla blev mördad av AE. Det kan då ge skadestånd men det är inte det viktiga det viktiga är principen att man har polisen som faktiskt har tagit ansvar och sagt att Engla inte skulle ha blivit mörda av AE om dom skött sig så som man kan begära av polisarbetet, men jk dvs stasten säger att så är inte fallet !  Nej så ska det inte vara tycker då jag där av överklagandena.Nu kommer många att säga att det är omöjligt för lagen är skriven sån, men jag tycker att det är värt att kontrollera vad  lagen verkligen säger och att belysa hur det ser ut och om det är så vi ska ha det. Allt går nämligen att förändra om politikerna får tillräckliga grunder för det.
 
 


 

1 kommentar:

  1. Jag beundrar att du orkar driva vidare men står helt bakom dig!
    Man ska inte ge sig förrän man förstår att det är stopp!
    Kämpe kramar
    från hilma

    SvaraRadera