fredag 1 februari 2013

Att aktivt påverka frågetsällningar man vill förändra är knepigt jag har gått med i centerpartiet och försöker nu lära mig


Som många av er vet så vill jag gärna vara med och påverka runt många olika frågeställningar blandanat rehabilitering, sjukskrivning, rättsäkerhet, brottsoffer frågor mm och har under åren försökt hitta möjligheter till det.  Media är ett forum där man kan få lyfta fram vissa tankar och frågeställningar. I tidningar hänger det på vad chefredaktören vill belysa och vad som säljer och sen vad journalisten har för kunskap och referenser vilket i brottsofferfrågor och juridik blir rätt svajigt och dom flesta journalister som intervjuar brottsoffer vill inte ta i dom tunga viktiga frågorna.  I tv så finns det olika forum som kan ta det djupare men jag saknar program om brottsoffer problematiken allt från att leva med upplevelsen av olika brott, sorg,rehabilitering, kriminalvården och med problematiken i rättsäkerheten.  Det finns program som belyser brott och straff men mest utifrån ett samhälsperspektiv eller en direkt brottshandling där man saknar både brottsoffer och brottslingens egen vinkel.

Bloggar och tweeter är ett växande forum där folket tar makten att själva belysa sin vardag och ger ett bättre perspektiv på sanningen.

 

Ska man verkligen kunna påverka i frågor så behöver man nå politikerna så jag har försökt att sätta mig in i dom olika partiernas ideologier för att bli medlem i ett parti där jag kan engagera mig och lära mig mera om politik. Vänner runt om mig trodde att det skulle bli miljöpartiet efter som jag alltid varit mån om miljöfrågorna och bott på och varit med och drivit en kursgård kollektivt där miljöpartiet och miljö intresserade människor varit och även idag är aktiva och man engång i tiden drev bl.a. Nej mot kärnkrafts frågorna mm. Efter att satt mig in i partiers olika ideologier och brott och straff frågor så blev det Centerpartiet. Jag gick med sommaren 2012 och grundade mitt val på C utifrån deras grundplatta och 2001 idéprogram. Många här på landet runt mig sa tro inte att centern idag är det landsbyggds parti dom varit dom är nu ett storstads parti. Jag svarade med att jag tror att det kommer att ändra sig tillbaka till dom gamla värderingarna och att stad o landsbygd behöver varandra att centern ändå har en grund att stå på där det går att driva landsbygdsfrågor, miljö och småföretagande, dom frågor jag tycker är angelägna och att jag kan se en väg in för att ev. väcka frågor kring rättsäkerhet, brott och straff även om dessa frågor av vad jag ha sett inte ligger högt på centerpolitikens engagemangs lista. Jag tror jag är social liberal … hittar en förklaring där det står: Socialliberalismen är en gren av liberalismen som utgår ifrån en så kallad positiv frihetsdefinition. Med denna frihetsdefinition blir individens frihet beroende av att alla har lika sociala möjligheter och tillgång till rättigheter som skall garanteras av staten, såsom exempelvis utbildning, olika former av bidrag, sjukvård och jobb.

 Jag gillar iden om att ansvar för miljö människor och djur kommer före frihet! Men att människor ändå i så mycket som möjligt ska få besluta vad som är viktigt och sant i deras liv.

För min del har energin och dom olika uppfattningarna runt det nya idéprogrammet varit bra och fantastisk möjlighet att lära om centerpartiet och jag tycker en bra möjlighet för centern att bli tydliga i vad dom är för parti. Jag var med på inspirations dagarna för Dala Centern i januari där diskuterades det en del kring nya idéprogrammet och faktiskt nästan alla jag pratade med hade en socialliberal syn och i vissa fall inte ens liberal utan lite konservativa ,så jag är vid gott mod att det partiet jag valde att gå med i sommaren 2012 kommer att hämta upp sig så att det blir tydligt för folket att det är i en socialliberal anda som framtids visionerna förs.

Nu önskar jag få lära mig mera om centerpartiet och hur politik fungerar… Det är inte så lätt att gå med i ett parti som ny och vara aktiv. Tycker att det mest har handlat om att på egen väg skaffa sig kunskap, kanske beror det på att det är en lite kommun som jag kommer ifrån och att centerpartisterna där har för mycket att göra så dom inte hinner med att odla medlemmarnas engagemang och delaktighet? kanske kan det vara en utmaning för hela centerpartiet att välkomna nya aktiva medlemar ?

Jag har nu efter jag skrivit detta sett på stv forum då Anni Lööfs talat på kommundagarna och känner ännu mera att jag valt rätt parti. J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar