fredag 15 februari 2013

Artikel på debatt

http://debatt.svt.se/2013/02/15/rimligt-att-englas-mamma-kompenseras-for-polisens-missar/


Mårten Schultz skriver på debatt om vårat fall och att staten borde gå med på en förlikning
 Av humanitära skäl borde staten gå med på förlikning, skriver Mårten Schultz, professor i civilrätt som vittnat i skadeståndsmålet.

Mårten har rett ut om juridiken runt orsaksamanband åt oss i stämningen mot staten Imponerande man ,ni skulle hört han på huvudförhandlingen . I artikeln så skriver han att staten av humanitära skäll borde gå med på en förlikning .Jag kan hålla med om att det vore snyggast av staten att vissa ödmjukhet inför så grova och många brister i en polisutredning, Rättpolitiskt sett .Men jag skulle nog ändå inte godta en förlikning efter som jag vill ha juridiken utred och att jag anser att en förlikning skulle göra det rätt meningslöst med själva poängen här dvs att staten ska ta ansvar för dom drabbade i riktigt grova brister i sin myndightesutövning Jag har nämligen en tanke att om staten har ett direkt ansvar mot dom som berörs så kommer färe brister att ske... 
Vi var medvetna om att staten kunde ha gått med på en förlikning betalat och glömt men då missar vi skälva poängen att skapa mening ur meningslösheten.Pengar är viktiga och bra att ha men det löser inte problemn med ansvars frågan då.
Staten kan betala hela summan och då får vi inte juridiekn utred där av att jag satt en rätt högsumma från början även om den är rimlig enligt europa fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar