lördag 23 juli 2011

Beklagar sorgen i Norge

 Mina tankar går till alla Offer och familjer i det hemska som hänt i Norge .Så många som mist sitt liv så många familjer som får bära smärtan av sorg saknad och vetskapen om att deras barn mm antagligen dött i skräck .Så många ungdomar som resten av sina liv ska bära detta hemska minne . STOR VARM KRAM TILL ER ALLA ♥♥♥
Jag hoppas att dom får bra hjälp nu i detta kaos som råder utanför och innom människan.
Jag kan lätt sätta mig in i dom anhöriga till dom mördades situation.Jag önskar ingen att behöva gå igenom kampen som nu kommer för dom med smärta sorg och saknad .Samtidigt så är jag förundrad över att vi är så väldigt många värden över som bär och över lever en så tungt levnads öde som det är att mista sitt barn genom mord. Jag kan gissa att det alltid är tungt att bära att mista sitt barn hur den än har hänt och att det är olika saker att bearbeta .
När det gäller mord så är just smärtan av att veta att ditt barn kanske dog i skräck en svår pusselbit det jagar mig varje dag men jag har lärt mig att hantera smärtan lite bättre med tiden även om jag tror att jag kommer att ha den bitten med mig resten av livet.
 Mina råd i krisen är .För dom mördades anhöriga så behöver dom först rätt o tydlig information,ev lugnande medicin, mat och en säng någon som hjälper till med resten av familjen kanske behöver man barnvakt, hund o katt vakt mm .
Att media inte spekulerar utan kommer med korrekt information!
 Lyssna på individen och vad den har för behov !man blir inte automatiskt knäpp i huvudet när man hamnar i en kris.
Hjälp med begravnings bestyren så att man får till en fin begravning det gäller att komma ihåg att även den är ett minne som man bär resten av livet. Begravningar är mycket kostsamma så det gäller att få hjälp att se över försäkringar och sånt som anhöriga själva oftast inte orkar.
Sjukskrivning och bra psykologer där det får ta den tid det tar .( inte som i Sverige där försäkringskassan tycker att en kris reaktion efter mord mm ska vara i max 3 mån)
Ekonomisk trygghet så man i början av kaoset inte behöver vara orolig för ekonomin .
Efter några månader så kan många behöva få komma bort från alla trigers kanske en utlands resa i två veckor med allt man behöver bara för att få villa hjärnan och kroppen.
I rehabiliteringen så kan en liknade resa i grupp med professionella psykologer mm och andra anhöriga med liknade erfarenheter som kommit en bit på vägen i att förstå sig själva vara en god hjälp.  
Tunga men viktiga pusselbitar är att dom mördades familjer får alla pusselbitar kring morden var låg kroppen hur var den placerad var var skott skadorna och vilka fans i närheten och hur var dom skadade. Mycket viktiga pusselbitar för dom anhöriga för att i framtiden kunna få lite lugn i hjärnan när de börjar att försöka bearbeta . 
Även att Åklagaren försöker att få fram så mycket fakta som möjligt ev att Åklagaren låter alla familjer själva skriva ner sina frågeställningar och seriöst försöker få svaren även om det kan vara helt omöjligt så behöver dom flesta familjer känna att man tagit deras frågeställningar på högsta alvar!  Nu kanske all fakta kommer fram i all fall efter som det blir så stort medialt tryck men man vet ändå inte om det stämmer med dom anhörigas funderingar och tankar.
Beklagar alla eran sorg <3
frid o kärlek
 
 

1 kommentar: