lördag 11 september 2010

Mördare får leva sitt liv vidare fast dom bestämt att andra inte ska få leva sina liv

I dagens Expressen kan man lässa en artikel av Britta Svensson: Är det verkligen rätt att släppa ut en av Sveriges värsta massmördare i frihet? Mycket tänk värd och bra artikel och vist blir jag berörd och allt vänder sig i magen , så där som det gör alla gånger när jag läser eller hör om mördare eller brottsoffrena.

Min tanke blir att om det AsEt som mördade min älskade och saknade dotter en dag kommer ut när det än må bli så kommer jag att vara där och jag kommer inte att på något vis vara nådig. Jag tänker att minna tankar och känslor och ev handlande inte är annat än mänskliga ,jag tror att det är en försvars instinkt som är djupt inbyggd i människan för att skydda våran familj ...Jag tycker verkligen inte att vi alltid ska ge alla en andra och tredje skans ... möjligheten att leva sitt liv vidare fast man bestämt att andra inte ska få leva sina liv ? Hur kan det på något viss ens existera att det är möjligt att det får vara så.
Samtidigt så får jag tunga skuld känslor, jag är så hjärntvättad av samhället att alla ska ha flera chanser att bättra sig att man aldrig ska ge upp och att man ska älska alla oavsett vad.Myndigheterna och politikerna utgår alltid utifrån brottslingarnas behov ingen tänker på brottsoffrenas behov, hur har det kunnat bli så ?
En till aspekt för mig är att jag alltid får leva med stressen av att veta att det kan bli möjligt att AsEt kommer ut.Livstid ska vara riktigt livstid!!!

8 kommentarer:

  1. Läste din förra blogg och läser denhär också, vilket jag hoppas är okej.

    Funderade ett tag på detdär du skrev att alla faktiskt inte ska få en andra chans. Har förut varit av åsikten att alla SKA få en andra chans men nu när jag blivit äldre och inser vad fort livet går och hur få människor i allmänhet som tar de chanser som erbjuds dem till förändring, så tycker jag som du att -nej - vissa ska dömas direkt, snabbt och lätt och utan nåd.
    Livet är för kort för veleri.

    SvaraRadera
  2. ja du, jag vet inte hur jag kommer att förhålla mig den dagen Rosies mördare, som fått byta efternamn (till vilken nytta?), kommer ut. Han fick 9 år, men kommer med all säkerhet ut tidigare. Vad jag vet har han inte haft en enda permis hittills, då jag ej fått hem uppgifter om det. Bara att han bytt efternamn. Jag undrar om det är olagligt om jag lämnar ut hans nya efternamn i offentligheten?
    Skickar dig styrke/tröstkramar i massor//Nanne, Rose-Maries mamma

    SvaraRadera
  3. Förvänta dig inte att dom berättar om permissioner så länge dom är med "vakter" ... Jag fick veta genom media sen ljög dom om att jag skulle få veta när... jag ger inte mycket för kriminalvården dom skiter i oss brottsoffer.
    Jag skulle ha lagt ut efter namnet utan tvekan...styrke kram till dig <3

    SvaraRadera
  4. Så länge ni inte skrivit under något papper på att ni har sekretess om det nya namnet så har ni inte tystnadsplikt.

    SvaraRadera
  5. Rosies mördare hette Christoffer Frank tidigare, men bytt efternamn till Silverklinga nu.

    SvaraRadera
  6. Jag måste bara säga att jag håller med!! Har man gjort något så hemskt mot ett barn är det alldeles för riskabelt att släppa ut dom igen...det gäller även pedofiler som inte mördat.
    Och du Rosies mamma;TACK! ut med namnet bara! Varför inte en bild oxo?!
    Som förälder har man väl ändå rätt att få veta vilkna sådana monster är?!
    Massor av kramar till er!! /Anna Björklund

    SvaraRadera
  7. Inne på kåken vissar han ingen ånger skrattar åt vad han gort och skryter om att han sittet för mord men alla tror de är en kille han mördat om dem viste de var en tjej så får han de inte lätt han tänker flytta till baks till malå så du vet han inser inte alvaret och bryr sig inte tyvär han muckar 2014 så du vet all lycka till dig mvh före deta fånge

    SvaraRadera
  8. Släpptes själv i januari å satt granne med de där jävla lösset!!!!! Fick också höra samma historia att han mördat en kille pga en skulld! Han fick sitta där avskilt i ett år på västerviksanstalten innan han kom in på roavdelningen , våga inte titta oss andra interner i ögonen överhuvud taget på ett bra tag, men jag visste att nått var fel med den lille fan!!! Och nu vet jag, han sitter på plan sju avdelning h27 på västerviksanstalten, jag intygar att han kommer flytta hem norrut. Menlösa jävel klart han ska ha tagit livet av en liten tös, någe annat skulle han inte rå på.

    SvaraRadera