onsdag 6 oktober 2010

Efter tio med malou


Tittar på efter tio med Malou.
Idag är Anna Heberlain med ang att hon skrivit en lien bok om ondska .
Hon är duktig och inspirerande men jag håller inte med om allt hon säger.
Och som vanligt när det begreppet kommer upp så kommer mordet på min dotter Engla och namnet på hennes mörare upp, det vänder sig i mig ja det gör alltid lika ont att höra namnen mm
Jag får ett behov av att uttrycka mig vilket jag då gör här.
Mitt undermedvetna jobbar hela tiden på att förtränga och vill kapsla in det som att det bara har varit en dröm en försvarsmekanism som jag antagligen behöver för att orka bära smärtan och för att hitta plats att finna mig själv igen.  Varje dag rivs det hål på mitt försvar genom egna minnen, händelser eller media.
Kanske är det bra eller dåligt för mitt läkande, jag vet ännu inte men jag känner att jag är på väg in i den processen och tror att jag om några år har funnit svaren.
Ang Ondska så säger Heberlain  att Englas mördare framställts som ondskan i media mm
Något jag inte håller med om! jag tror att de flesta tänker så efter som det drar igång en egen bedömning av händelsen där de flesta refererar till ondska.
Jag tänker tillbaks på om mördaren beskrivit som Ondska men hittar inte många sådana utan mera politiskt korrekt att händelsen var ondska.
Ett minne är när tidningarna skriver Englas mamma säger att han ä ett monster !
Sen får man läsa det fintstilla där man kan läsa vad jag egentligen sa, men det var inte intressant att lyfta vilket jag kan tycka är lite ondska från medias håll...Sanningen är att jag mitt i allt känslomässigt kaos ändå såg just att staten inte har tagit det ansvar som en stat enligt mig borde ta ang att skydda allmänheten och mördaren som därför blivit en mycket förlig man som kan liknas vid ett monster .
 Själv har jag varit tydlig med att jag tycker att staten har ett ansvar i att hjälpa återfalls sexualbrottslingar antingen med tvångs vård, kemiskkastrering eller inlåsning så att både allmänheten och brottslingen blir skyddade från ev brott.
Ang ondska så menar jag att många inte vill känna till den och hellre blundar och bort förklarar den! Jag tror även att ondska kan finns med ur ett genetiskt perspektiv i form av sadistiska läggningar, narsitiska drag mm.
Ang mördaren så har ja nu efteråt förstått att han verkligen är bärare av extremt mycket ondska med tanke på handlingarna och att han fortfarande inte har berättat sanningen eller gett tillbaka Englas saker.
Jag har i och med denna handling mot min dotter utvecklat en ondska, inte roligt att se men jag accepterar den och hoppas att jag en dag kan vända den till något annat.  Men det finns en medicin som vi alla kan ge och det är kärleken! Jag slutar här så som i boken Älskade Engla polis myndigheter och media : Skulle alla människor känna sig förutsättningslöst älskade så skulle vi ha en värld utan Ondska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar