söndag 6 april 2014

Vad gäller runt att servera ungdomar alkohol hemma

Alla vet vad som gäller runt alkohol till ungdomar eller hur ! kan man tro när man kollar runt på systembolagets sida.
Näää troligen inte och när jag letar runt på systembolagets sida så hittar jag inget om dom faktiska reglerna ,jag vet att det är 18 år för att servera ungdomar på krogen och 20 för att dom ska få köpa ut själva, sen kommer frågetecknen ??? som jag inte hittar svar på när jag lite enkelt och snabbt surfar in på systembolagets sida ,kanske finns svaren där någonstans kanske inte för jag tycker inte att man ska behöva leta mer än ytligt för att hitta fakta om vad som gäller.
Vad jag har fått för mig är att man får servera ungdomar hemma när dom fyllt 18 år, men får man servera andras ungdomar hemma när dom fyllt 18 år ? Och finns det verkligen någon regel att man inte får servera ungdomar hemma när dom inte fyllt 18 år ? Någon som vet och inte som jag tror ?  

1 kommentar:

  1. Är de myndiga behöver man inte ens föräldrars tillstånd att servera alkohol. Men det kan kanske vara bra att prata med föräldrarna för att hålla en god ton med sina vänner.Jag pratade med en tysk man om detta därför att alkoholförtäringen har krupit så långt ner i åldrarna här. I Tyskland har man ett naturligt förhållande till alkohol. Han blev serverad vin redan när han var sexton och wiskey när han var 18. Framför allt tror han inte på att smussla med alkoholen som vi gör. Låt barnen kunna se flaskorna men ha det gärna inlåst i ett vitrinskåp för att minska barens nyfikenhet. Missbrukare kommer det ändå alltid att finnas och det kan ingen annan än de själva göra någonting åt med mycket stöd från familjen. Utan sina närmaste klarar de sig sämre ur missbruket än de som får stöd.

    SvaraRadera