torsdag 8 november 2012

Retar mig på journalistiken nu Exspresen journalist

Retar mig på Expressens journalist .Han ringde upp mig och frågade om det här med den nya bildtekninken o att Engla nämns runt den, att hon kunde räddas om det funnits, Det är inget nytt för mig jag har vetat om att tekniken är gamalmodig o att polisen vill ha ett nytt system .Redan någon vecka efter mordet var jag in till Borlänge polisen o frågade om varför dom inte hittat Eklund när han fanns med i registrens som dömd sexualförbrytare o fanns på en väldigt bra fantombild. Då förklarade polisen om dom system som finns i andra länder o att dom väntar sig att få nya system. Dom berättade inte om att det fanns ett system där som dom kunde ha använt och även om det är gamelmodigt så hade man med stor sannolikhet kunde ha hittat mördaren med hjälp av fantombilden.. Ang bilden från våldtäkten som var tagen med mobiltelefon så förstår jag att det inte är lika prioriterat att skicka in till som det heter finger och singnalementsregistret( det system vi har nu ) men man kunde ju få begära att polisen kollar med polisen i Hofors som ligger inom Gävleborg samma området som våldtäkten var fast en annan kommun, där Eklund var mycket känd o dom direkt kunde ha gripit han.
Jag sa till journalisten flera gånger att det är viktigtatt du skriver att  jag säger :DET SPELAR INGEN ROLL HUR MÅNGA SYSTEM VI HAR OM MAN INTE ANVÄNDER DOM! Det jag bad han skriva det skrev han inte Jag sa ioförsig det han skrev men jag blir så trött när journalister bara skriver det som passar dom inte det man trycker på o vill få sagt... Fråga mig inte om ni inte vill ta med det som jag trycker på, utan bara ta ur det som ni vill! O nämn aldrig Engla eller mordet utan att kontakta oss så jag kan förvarna nära anhöriga så dom kan välja bort att läsa eller vara förbereda för att läsa o ta dom diskutioner o tankar som kommer från alla runt om.

Jag tycker att media är jätte viktigt och att vi har ett behov av bra journalistik ,så tro inte att jag är emot media bara för att jag belyser hur det är o vad jag tycker behöver förbättras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar