torsdag 1 november 2012

Nytt fotosystem för att identifiera brottsligar behövs NU! Men komihåg att använda dom annars gör dom ingen nytta

I dag skriver Aftonbladet om att polisen räknar med att få igång det nya fotosystemet i början av nästa år.
GW konstaterar att om det hade funnits så hade AE torskat innan Engla blev mördad efter som det var en våldtäkt i sandviken där offret tog en bra bild med mobilen.

Jag håller med det är jätte viktigt att Sverige får mordärna system så att polisen lättare kan identifiera gärningsmän över länsgränserna.
Förut och nu så finns ett system i ett register som heter fingertryck och signalementsregistret på ett ställe och på ett annat ställe finns DNA registret Där kan man hitta dom som har ett fängelsestraff på mer än ett år bakom sig Här ligger alla uppgifter i systematiska lådor med olika sökvariablar ,vilket är uråldrigt och oeffektivt men systemet finns och vad jag vet så har man inte använt sig av systemet i varken vad gäller fantom bilden i Pernilla mordet eller vad gäller bilden från våldtäkten. Våldtäks bilden kanske ligger för lågt prioriterad men fantomen bilden ska enligt polisens metodstöd gämföras mot registret då det handlar om grov brottslighet med stor återfallsrisk.!
Det är väldigt viktigt att snabbt få till ett modernt system o register ...men det viktigaste är att man använder dom register man har annars lär det inte göra någon nytta med några system !
Perssonindifierande register behöver även ligga på samma ställe så att det kan effektiviserats och kontrolleras gemensamt

Obs när jag såg artikeln på Aftonbladet webb så blev jag arg efter som jag inte visste att Engla skulle nämnas där När sånt händer blir det jobbigt för hela släkten Vi behöver veta i förväg så att kallduchen inte blir så stor även om det alltid är jobbigt. Det är jätte viktig att allt som kan bli bättre och förhindra mord lyfts till ytan och förbättras, så därför får vi ta att media mm näner Engla och mordet Men respektera att vi finns o behöver bli varnade!
jag tycket artikeln var knepig o ringde den polis som artikeln refererade till, ett referat som dom tagit från en artikel för flera år sen sa Per T han var jätte snäll och berättade och förklarade om nuvarnade systemet och funktionerna och hur fantomenbilden kunde ha använts i deras nuvarande system för att identifiera gärningsmanen Han kunde inte gå in personligen i ärendet och berätta om något gjort ,jag måste¨då begära ut från rikspolis styrelsen om det...Vilket jag tror att  jag inte gör, även om jag gärna skulle vilja veta vad som gjorts o inte gjort.  Vi har ju redan 69 misstag brister o försumlighter som vi vet att polisen gjort i P utredningen så jag får väl ge mig även om jag gissar att jag skulle hitta ett stort gäng till om jag letade med hjälp av kuniga poliser!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar