söndag 23 oktober 2011

Etik och Moral i media nu om den, mördade 4 åriga pojken.

Jag vet att endag så sitter den mördade 4 åringens mamma och syskon och letar runt här på nätet och läser det jag nu skrivit , jag önskade att alla förstår att det ni går igenom är på riktigt .
Många människor är så enkelspåriga och kan bara reflektera till sina egna liv och kan aldrig förstå vad ni går igenom.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article13820338.ab
En artikel i Aftonbladet om 4 åringen som blivit mördad.
Artikeln heter: Ansvariga vägrade se den misär han levde i 


Jag blir så upprörd över aftonbladets och flera andra tidningars etik då dom i detta läget lämnar ut familjen och får det att låta som mamman har låtit sina barn leva i misär .Givetvis är det bra att socialen granskas och om mamman gjort något fel så barnet dödats men det är inte alls säkert att det ska offentlig göras det borde en domstol avgöra eller om mamman själv går ut med det. Betänka att familjen nu sörjer sin bror och son och att sorgen kommer att följa dom resten av livet och att alla syskonen kanske inte klarar av att bli granskade i media, när dom blir tonåringar så finns artiklarna kvar på nätet att söka upp ,det kan vara mycket svårt för ungdomar att leva med att deras livssituvation blivit offentlig. Jag är själv en persson som offentligt stridit för at få till förändringar i samhälet och jag väljer att ta dom smälarna som följer med det . Men jag blir förband av att media skrivet om otäcka saker som min dotter fick genom lida när hon dödades ,att jag blir arg på sånt beror på att jag vill skyda syskon vänner mm från det! När Engla blev mördad försökte media fiska upp familje situvationen på flera olika sätt men jag var som en bith mot den sortens jornalister och ville bara ha med saker som var relevant med mordet bla så ville dom hita löp att skriva om ang pappan en tidning ville till och med köpa en flyg blijet till pappan för att ta hit honom! Jag ville inte att det skulle skrivas om den delen som käns aldelse för privat för barnen då den inte alls har med mordet att göra. Det fiskades väldigt mycket om mobiltelfonen en tidning ville läga ut en egen uppmaning att leta efter den men jag ville att polisen skulle ansvar för det så jag berättade inte var det var för mobil. Den är fortfarande borta jag är helt säker på att mördaren gömt den och vet var den är .media lovade att inte skriva vissa saker men då gjorde dom en egen rubrik istället och fast jag sagt nej om vissa saker, i början kunde jag inte prata känslor men det lyckades dom få in i allafall...Jag gillar i alla fall media och måste säga att dom även hjälpt oss mycket med att få fakta och att få uttryka saker som jag tycker är viktigt ,media är på gott o ont och när jag går på och gnäller så här så gjör jag det för at få upp ögonen för dålig journalistik och framför allt för att få människor att fundera kring vad dom läser !        

 

2 kommentarer: