torsdag 4 november 2010

Gör vad jag kan för att få en förändring för anhöriga till våldsdödade.

Här är mina något kanske lite för privata brev till socialdepartementet.
längst ner svaret från Ulf kristersson.
Jag är glad att dom läser ,förhoppnings vis så sår jag några frön.


Utförsäkrad vilket betyder att jag inte får sjukpenning av försäkrings kassan, fast jag har  läkar intyg på att jag har behov av heltids sjukskrivning. Jag behöver fortsätta att rehabilitera mig ! vilket i säg är dåligt efter som det inte finns någon rehabiliterings plan framtagen för min mål grupp som är anhöriga till vålds dödade. Jag får gå till psykolog och rörelse terapin vilka har bra o förstående personal som absolut vill mitt bästa. Samtidigt så vet vi inte vad som är mitt bästa och det som jag tror skulle vara mitt bästa finns inte att tillgå. Jag har under hela sjukskrivningstiden haft enormt stress påslag och försäkringskassans piska som ständigt vinner gör det bara sämre.
Ytterligare konsekvenser av att bli utförsäkrad är att jag riskerar att få börja betala på min pensions försäkring som under sjukskrivnings perioden är betalnings fri och som även betalar ut en del på sjukförsäkringen ca 800 kr i månaden kan bli indragen, det kommer att göras en individuell bedömning från mitt försäkrings bolag som är mycket mer humana än många andra bolag som säger nej direkt du inte får sjukpenning från försäkrings kassan. 
En ytterligare konsekvens är att jag har rätt till ersättning från mördaren ang utebliven inkomst pg av brottet, något som går igenom brottsoffer myndigheten.
Jag fick till svars från brom att
I regel krävs dock att man är sjukskriven och att sjukskrivningen är godkänd av Försäkringskassan för att ersättning ska kunna lämnas. Det är emellertid inte uteslutet att ersättning ändå kan lämnas i ditt fall. Jag tycker att du bör söka ersättning så att vi får göra en formell prövning.
 Det låter lovande antagligen för att vårat fall är känt vilket då inte gäller alla våldsdödade .
Det känns jobbigt och det blir oroligt när man inte vet vad som gäller.
Min känsla efter tiden då min dotter blev brutalt mördad har varit väldigt otrygg vilket till stor del beror på att kroppen är extremt känslig för stress minsta lilla blir väldigt stort o otryggt.
Jag önskar av er politiker att ni ger anhöriga till våldsdödade bättre respekt genom att ta fram en rehabiliterings plan för mål gruppen, höja skade ståndet, ge anhöriga rätt till målsägare biträde till man klarat av allt som man anser sig behöva gentemot myndigheter.  Anpassa försäkrings kassans regler så att det fungerar gentemot försäkringsbolag och brottsoffer myndigheten.
. Obs det är mist 100 familjer per år och varje fam har många anhöriga.
 
 
 
 


Då är man med i gänget som blivt utförsäkrat från sjukskrivningen och ska under 3 mån testats av arbetsförmedlingen kring vilken arbets förmåga jag har !
Ok inte mycket att gör än att försöka göra det bästa av det även om det har stressat upp mig så att jag mår psykiskt sämre än förut .Jag har under tiden efter min dotter blev mördad försökt att rehabilitera mig för att få ordning på psyket och dom kroppsliga stress signalerna. jag har inte lyckat speciellt bra fast jag gått hos psykolog och det har gått två och ett halvt år. Det finns en stark vilja att börja arbeta men där vill hjärnan mer än kropp och psyket. Jag har inte fått någon speciell rehabilitering förutom psykolog och jag har hela den här tiden haft massor av saker att ta tag i pga mordet och försäkrings kassan har varit på mig och ifråga satt min sjukskrivning från bara några månader efter mordet vilket hela tiden påverkar mig negativt och jag känner mig väldigt otrygg och misstrodd. Jag har fått ca 5700 kr i månaden i sjukersättning 25 % mindre än jag borde efter som jag har skrivet en bok och deltagit i media (vilket jag inte tjänat ett öre på ) så drar man ner på ersättningen och tycker att jag är arbetsförd , vilket jag kanske är på något vis, här finns det två problem ett är att jag inte längre vet vem jag är och vad jag klarar och att ta reda på det kräver något som jag inte vet vad... och inte läkaren eller psykologen , Många anser att tiden är en viktig faktor. Ska jag börja pressa mig nu så är det troligt att jag kommer att få ett stort bakslag och kanske aldrig kan komma igen -
Problem två är att jag aldrig vet hur jag mår och när mina ångest attacker kommer. Ibland går det bra och ibland så räcker det med att jag ser ett barn som liknar Englas så börjar jag skaka och gråta.
Mord och liknande händelser berör mig och drar upp allt igen. Flera gånger om dagen finns det bara en tanke och den är att jag vill dö för smärtan är obeskrivlig . Fantisera själv om att dit barn blivit våldtagit ,torterat och mördat och att du under en vecka förtvivlat letat och letat .Du kan komma närma i hur det känns men du kan inte förstå prisis fören du varit där och att då bli mistrod av försäkrings kassan och att sen bli intvingad i något system som ska utreda min arbetsförmåga är riktigt kränkande ! Jag vill gärna ha hjälp att nå min arbets kapacitet men då ska det vara genom försäkringskassan med sjukskrivning så att det fungerar med alla system
 
Nu när jag blivit in körd i programmet för att ta reda på min arbets kapacitet så vad händer då- Det finns inga resurser !!! Jag ska få ett möte med min handläggare om 2 veckor och psykologen som jag tycker borde vara den jag träffar först har ingen tid fören i slutet av nov... ? 
Hej Carina,

Jag vill på regeringens vägnar tacka för dina brev. Du har även skrivit till justitieminister Beatrice Ask men eftersom de frågor du tar upp främst hör till mitt ansvarsområde i regeringen är det jag som svarar.

Du berör i dina brev flera tankar kring hur samhället bättre skulle kunna möta brottsoffer och deras anhöriga. Även om jag inte har möjlighet att kommentera din enskilda situation kommer jag att bära med mig dina synpunkter i mitt fortsatta arbete som statsråd.

Tack än en gång för att du tog dig tid att skriva.

Stockholm i november 2010

Med vänliga hälsningar



Ulf Kristersson


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Registrator
Socialdepartementet
   

1 kommentar:

  1. jag vet presic hur du känner och mår. Allt det du skriver om stress och allt runt omkring. jag mailar dig senare ikväll. har en del att skriva till dig om.
    Många varma kramar Rosies mamma, Nanne

    SvaraRadera