tisdag 9 november 2010

En del brottsoffer tror att dom måste förlåta för att gå vidare

Många tycker och tror att förlåtande är det magiska för att gå vidare efter ett brott . Jag tror inte att det är så!!!
 
Det låter vackert att förlåta...men jag tycker att det är riktigt otäckt att förlåta mördare pedofiler våldtäktsmän eller folk som med vilja grovt skadar andra .
Att förlåta förövaren behöver inte ge någon frid för smärtan sitter nog inte ens där smärtan sitter i alla andra vrår!
Man... behöver inte förlåta för att bli fri eller kunna gå vidare, om någon gjort dig illa så kan det vara lika frigörande att inte behöva förlåta att få hata eller vad man vill man behöver inte bli bitter för det. Tror det är lättare att bli smyg bitter om man förlåter fast det kanske inte är rätt.
Det som har hänt har hänt !
Jag menar att för att bli lite "fri" så behöver man kunna acceptera att det som har hänt har hänt och att det kanske kommer att göra ont resten av livet . Nu gäller det att lära sig leva med smärtan prisis så som man lärt sig leva genom att hantera allt annat i livet.
Det tar tid och man kanske aldrig kan leva så som man gjort men man går ändå vidare med livet varje dag även om det inte innebär att man inte lever som man tänkt sig, så är det livet just nu som rullar på.
Och egentligen varför ska vi var fria vad lär vi oss av det ?
Frid o kärlek från en som var nästan fri ;O) som nu lever med sorgen o smärtan samtidigt som livet rullar på i en oändlig fart.
Jag lär mig varje dag mer om mig själv o vad smärtan av att förlora en dotter genom hemska former innebär och jag ställer mig frågan är det värt att leva ? Har inga svar än, kanske kommer det inga svar kanske kommer det ett !

3 kommentarer:

  1. ok!! det är värt att leva efter som jag har en dotter och man som jag vill finnas med och för...
    men finns det en mening med livet ?

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns mening med livet. Det är att varje dag få vakna upp och ha människor omkring en som betyder något. Du har barn och man. Det är inte alla som har. Men till skillnad från de flesta andra har du tvingats genomleva varenda levande förälders mardröm. Men d u lever.

    Det finns ingen regelbok som säger att brottsoffer måste förlåta. Men är själv jävligt less på allt detta "förlåtande för att kunna gå vidare".

    Personligen tror jag däremot det är bättre att vara arg så länge man behöver och när den värsta ilskan lagt sig blir det lättare att leva vidare. Men att begära att brottsoffer ska förlåta...näe. Det är bara att skapa ännu mer ångest hos brottsoffren.

    Som att det inte var okej att vara ilksen. Lite typiskt svenskt. Starka känslor är inte bra. Man ska varken skratta för högt, gråta eller visa ilska.

    Tänker ofta på det du går igenom men läser inte dina bloggar varje dag. Slinker in ibland. Du och din familj finns nog i varje svensks hjärta och finns i våra tankar. VAd det nu kan vara värt. Men jag hoppas det betyder att du förstår all den sympati som finns ute i landet. För dig och det som hänt och det du tvingas leva med.

    Meningen med livet är inte alltid så uppenbart tydligt. Men bara det att du har nära och kära gör livet värt att leva.
    kram
    Märta

    SvaraRadera