tisdag 29 november 2016

Min dotters död är inte underhållning, det är stor skillnad på samhälles information, nyheter eller att ge mördaren en rejäl näsbränna mot att göra media som underhållning

http://www.expressen.se/nyheter/engla-podd-tas-bort-efter-mammans-kritik/

http://solhoglund.blogg.se/2016/november/media-skiter-i-brottsoffer.html
I går kväll upptäckte jag den här poden och rasade på fb om det och skrev argt till dom som var ansvariga. Sol såg det o lyssnade på poden o skrev under natten ett blogginlägg. På morgonen ringde Magdalena journalist som sett mitt fb inlägg och ville skriva om det hon ringde även de ansvariga för kommentarer. Absolut skriv gärna sa jag fortfarande arg och nu hade jag även hört från en annan mördad kvinnas anhöriga att dom försökt få ansvariga att ta bort poden om deras mördade anhöriga men fått nej . Under dagen så har Sebastian och pode ansvariga bett om ursäkt och säger sig förstå att dom behöver berätta för anhöriga som dom gör mordhistorier om.  Det är en stor skillnad på information eller att man försöker lösa ett fall och nyheter mot underhållning, när man sänker rösten spelar mystisk musik och använder en spännande dramaturgi så blir det som att man lyssnar på en historia där inte verkligheten finns med och det tycker jag är respektlöst. Nu när dom bett om ursäkt så har jag inga hårda känslor mot de som gjort poden utan att fråga eller berättat det viktigaste är att brottsoffer perspektivet lyfts upp och utvecklas åt rätt håll. Nästan mest glad är jag för att Lillemor med familj fick upprättelse och poden om deras dotter blev bort tagen då dom läste deras kommentarer på min  fb och ledsen för att Sol fick gå igenom detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar