onsdag 11 juni 2014

Mina tankar går till dom mördade och deras anhöriga

Idag 20 år sedan Flink mördade många unga människor i Falun och idag även den dag han blir fri.
Fri att leva utan för murarna men aldrig fri från skuld ett mord går inte att sona !


Intressant att aftonbladet väjer rubriken " Har slutat hata Flink" istället för att sorgen finns för alltid kvar hos de anhöriga eller har inte förlåtit...Jag tycker det är väldigt intressant hur media väljare att vinkla det mesta, skulle vara intressant att veta varför dom tog den här rubriken ?  säljer det bättre eller är det journalistens egen tanke på vad som är det viktigaste en dag som denna ?


Jag anser att vi ska ha riktiga livstidsstraff för grova mord (hur man nu rangordnar det ) .
Man behöver ha med i tanken att det finns många anhöriga som i sitt försök att överleva behöver slippa oroa sig runt mördaren och vad som händer när denna ska ut ,även slippa fundera på vad man själv ska göra när mördaren kommer ut många fantiserar om att ta lagen i egna händer även om de aldrig skulle göra det .Bara att slippa allt runt mördaren skulle göra det lite lättare att hantera mardrömmen men då krävs det att dom aldrig kommer ut ! Jag parat med andra anhöriga många som aldrig skulle parat med media för dom är inte den generationen som tar plats. 


Nu ska de anhöriga leva med vetskapen om att dom kan träffa på Flinken när som helst.
Obs! jag är inte emot att vi ska hjälpa kriminella ,jag vill att vi ska göra så mycket som möjligt för att hjälpa dom på fötter och ur kriminaliteten, men vid grova brott ska brottsoffrena få upprättelse och trygghet och vid mord har man tyvärr förbrukat sina chanser att få leva sitt liv ...tycker jag


Jag tycker att det viktigaste är att vi hjälper de som hamnar i fängelse och utanförskap så tidigt som möjligt med kraftfulla resurser så dom får möjlighet att ta ansvar för sina liv och inte skada andra eller sig själva.
Att Sverige ökar sina resurser till ungdomar som mår dåligt och att alla klarar skolan och känner gemenskap borde vara nr 1 i att minska brottsligheten.


Ondska skapar ondska och kärlek skapar kärlek.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar