tisdag 18 mars 2014

2008 året som blev före och efter men jag fortsätter drömma om en trevligare värld och inser att jag måste börja med mig själv.

2008 är året som blev före och efter
2008 är året där mord blev verkligt i mitt medvetande
2008 är året som lärde mig om den totala smärtan
2008 är året som gav ondskan ett ansikte
2008 är året som rykte undan min tro på rättsäkerhet i Sverige
2008 är året jag lärde mig att det är svårt att få rätt hjälp av barn o ungdoms psykiatrin
2008 är året som visade mig att det finns en del myndighetspersoner, politiker ,jurister, mm är vanliga människor som gör fel, som är lata ,som inte följer sina riktlinjer, som är falska ,som ljuger, mm.
2008 är året som även visade mig en massa positiva saker om medmänsklighet ,godhet och kärlek.
2008 är året som jag önskade inte fanns ! Men det går inte att ta bort så jag gör så gott jag kan av vad 2008 och alla andra år jag levt lärt mig.


2014 är året då jag ska ....något jag lärt mig är att man aldrig vet vad livet har med sig men det är viktigt med mål och att våga drömma.


Jag drömmer om att 2014 ska bli ett år där jag får möjlighet att vara med och påverka för ett tryggare Sverige och en tryggare värld . Att människor börjar att ta ännu större ansvar för sina handlingar, genom att miljön och djuren kommer före våra behov av billig och god mat. Att omsorgen för barn gamla och sjuka kommer före enskildas behov av makt, pengar och egna intressen. Att människor själva ska få göra sina livs val vare sig dom vill bo kollektivt i en skogs stuga och leva på smått sätt eller i en stor villa i stan med mycket pengar som mål . Alla ska dock ha samma förutsättningar att lära att få sjukvård och rättsäkerhet mm. Alla är lika mycket värda !


Jag vill att dom som gör sig skyldiga till brott ska ta ansvar genom vettiga straff där vård ska vara en viktig del i straffet och räknas lika mycket som tiden och där mord ses så pass allvarligt att det ger riktiga livstidsstraff för vuxna gärningspersoner. Jag vill att 2014 ska bli ett år där man ser brottsoffrenas behov och att brottsoffrenas lidande ska spegla straffen ,gärna även vara med och bestämma om ev frigivningar vid mord. Vid mord så ska anhöriga till den mördade få rehabilitering som följer frigivningar, permissioner mm idag blir dom inte erbjuden något överhuvudtaget.


För ett tryggare Sverige behövs bra skolor och fritidsaktiviteter som ser varje unges behov och vuxna som vågar se och handla.
Unga som begår brott behöver snabba handlingskraftiga vuxna.
Psykiatrin är en mycket viktig pusselbit i att få ett tryggare Sverige ,redan som barn /unga behövs det bättre omhändertagande av hela familjer och definitivt flera vårdplatser. Det ska som förälder gå att be om hjälp för sina barn och familjesituation av psykiatrin utan att få ett nej, joo det är sant i dag får man lätt ett nej vi har inte plats eller nej vi tar inte emot för sånt . idag ska en unge nästan ha tagit livet av sig för att få hjälp eller så ska du vara en mycket stark vuxen som vågar kräva hjälp. Det finns så få platser . 


Jag vill se ett 2014 som gör det ännu lättare att driva och starta små företag tex så kan man införa en nedre sjukpenningnivå för alla som har egna företag för många kommer aldrig upp i en vinst som ger någon sjukpenning som går att leva på och något jag lärt mig är att ond bråd död ,olycka och grymma sjukdomar kan komma smygande hur som helst när som helst.


Praktik jobb för unga och vuxna när man är i mellan två jobb tycker jag verkar mycket bra.


Nu ska jag ge mig för idag men vist finns det så mycket som man skulle kunna gör bättre i den här världen men man får börja med sig själv och försöka ta en bit i taget så är man i alla fall på väg åt rätt håll...Lite så tänker jag i dag.   Nu ska jag hämta nya glasögon och besiktiga bilen så vi får se om jag är lika positiv till en bättre trevligare värld för djur natur och människor i kväll ;)

9 kommentarer:

  1. Jag har väldigt dåliga erfarenheter utav psykiatrin. De flesta inom psykiatrin har varit elaka emot mig. Om det inte vore för att jag måste få medicin utskrivet av psykiatrin så skulle jag säga upp kontakten helt och hållet med dem. Och om man är inlagd på Säter så behandlar de flesta en elakt och som om man vore omyndighetsförklarad.

    SvaraRadera
  2. När det gäller brott och straff kan jag hålla med. Men först och främst ska man utgå från sig själv. Vad har jag gjort för att förhindra att ett brott sker? Har jag brytt mig om min nästa? I vissa stater i USA låter man indianerna själva få döma en brottsling. Jag hörde om en man som hade begått ett mord och rådet hade samlats för att avgöra vad som ska hända med honom. I detta råd pratar alla med varandra i tur och ordning där stammen även rannsakade sig själva. Det hela slutade med att den anklagade dömdes till att fortsätta bo kvar i byn och jobba som fiskare. All fisk som han inte fick sålt skulle han dela ut till de äldre i stammen. Hela byn dömdes till att alltid behandla honom väl. Den här mannen berättade att det han hade tyckt hade varit jobbigast var att alla hälsade på honom när de gick eller åkte förbi honom. Jag kan förstå honom. Han hade begått det värsta brottet och alla borde hata honom. Istället hälsade alla vänligt på honom. Nu har ju några politiker i alliansen fått pippi på att vi ska bli medlemmar i NATO vilket jag motsätter mig. För det första kommer det att bli dyrt eftersom NATO kommer att kräva att vi upprustar försvaret. För det andra anser jag att vi måste vi kunna ta hand om soldaternas psykiska hälsa när de återvänder efter tjänstgöringen. Många kommer att drabbas av PTSD och är i behov av kognitiv terapi. Personligen vill jag slippa se något liknande Oklahoma tragedin eller krypskytten i Washington. Bägge var veteraner från Operation Desertstorm. Bägge är avrättade. De förstörde inte bara andras liv utan sina egna och sina familjers liv. Då ska man ha klart för sig att Oklahomabombaren faktiskt sökte psykiatrisk hjälp men blev nekad vård. Hade man givit honom kognitiv terapi hade han kanske aldrig utfört dådet. Tyvärr har den där Putin fått storhetsvansinne verkar det som så det är därför som vissa politiker vill att vi blir medlemmar i NATO.
    Känn dig blåst på verkliga livstidsstraff om vi blir medlemmar i NATO, Carina. Däremot ska du inte vara ängslig över att Aset blir fri så lätt. För det andra ska han klara sig igenom utslussningen utan att bli ihjälslagen. De flesta kriminella har vissa koder. Man skadar inte kvinnor eller barn och mord är absolut out of the question. De kriminella kommer att möblera om hela han så det står härliga till. Han kommer att vara en död man innan han kommer till utslussningen.
    Det är djupt tragiskt att vissa blir illa behandlade av psykiatrin. Har du någonsin funderat på att flytta till Uppsala eller Stockholm för där finns det möjligheter att du får bättre hjälp, Linda.

    SvaraRadera
  3. Jag lyssnade på P3dokumentär idag. Vilken fantastisk person du är! Jag beundrar att du orkar och klarar av det du har gått igenom och fortfarande går igenom varje dag. Du är verkligen en förebild och jag hoppas verkligen att samhället kan bli bättre på just de punkter som du vill ändra. Jag håller verkligen med.
    kram till dig!

    SvaraRadera
  4. Jag letade upp din blogg av en anledning men förlorar mig i dina texter och måste bara börja med att säga... Vilken fantastiskt stark, ärlig, genuin och modig människa Du verkar vara!! Tack för att jag hittade dig! =)
    Men... som sagt jag hade en anledning...
    Jag måste nog börja med att be om ursäkt för det knäppa i det här men jag står vid mitt ord så jag måste ändå skriva till dig.
    Mina barns pappa och jag har väldigt olika syn på vissa saker (vi är skilda och våra barn bor varannan vecka) I går uppkom en sådan sak och Du blev inblandad i diskussionen.
    Våra barn 6 1/2 & 8 år har börjat cykla till och från skolan när dem är hos mig.
    Dem cyklar kanske 400 meter totalt till skolan, över en mindre väg, genom ett bostadsområde med hyreshus, förbi två förskolor, och förbi kvarteret där dem bor med sin pappa innan dem är framme vid skolan.

    Deras pappa tycker (upprört) inte att dem ska cykla själva utan tillsyn till skolan. Han har precis fått reda på i konversationen att fritids vet när dem åker själva och vi har telefoner.
    Jag svarar honom så här:
    "Dem cyklar själva (tillsammans) och fixar det hur bra som helst! Tänk efter vad Du själv klarade av när Du var 6 1/2 eller 8... Släpp ut dem ur din överbeskyddande bur..
    Dem måste få utvecklas!"
    Här kommer DU in i diskussionen med pappans svar:
    "Ring och fråga Englas mor i Stjärnsund och sedan säger Du det Du skrev till mig åt henne."
    Jag lovade att det ska jag göra.. Imorgon. (som är idag)
    Så.... Nu frågar jag... eller frågar förresten, han skrev inte vad jag skulle fråga men.... Du kanske ändå har en tanke eller åsikt? Eller en fråga?

    Själv resonerar jag som att man kan ju inte sluta leva för att det finns idioter! Man kan inte sluta leva för att världen och livet kanske är farligt.
    Barn har rätt att utvecklas och få känna sig litade på. Dem växer med ansvar i proportion till deras ålder och mognad.
    Egentligen skulle jag vilja låsa in dem i en glasbubbla för att inget någonsin ska hända dem... men om inget någonsin händer dem... då får dem ju ändå inte leva.
    Tack igen för att Du inspirerar! =)

    SvaraRadera
  5. ojj ojj vad ska jag svara på det ...Ni måste förstås hitta det som känns bäst för er och ha respekt för varandras känslor om hur ni ska hantera barnens cykelturer mm som föräldrar behöver man jämka . jag har förståelse för er båda det är en tuff värd vi lever i och man måste vara extra försiktig samtidigt så ska man inte begränsa eller skrämma barnen i onödan. Fundera på hur ni kan göra för att pappan ska känna sig tryggare räcker det att barnen ringer när dom kommit fram till skolan eller kan ni ha en mobil där ni ser hur dom cyklar genom gps eller kan han ta morgon rutinerna själv om ni inte kan enas jag tror inte att barnen skadas av att inte cykla själva i så unga år och inte heller att det vore fel att dom cyklade själva om barnen vill det. Jag har varit extra uppmärksam på mig själv för att inte begränsa min levade dotter pga min rädsla samtidigt så har vi regler så att jag kan känna mig trygg tex att hon har mobilen på så jag kan ringa eller hon ringa mig men är mardrömmen framme så kanske det inte hjälper... kanske kan du och pappan komma fram till en ålder som ni båda tycker är lämplig från när dom kan ta sig fram själva ,kolla med andra föräldrar i samma klass hur dom gör. Som du skriver så måste barn få utveckals och ta ansvar det jag tänker är att det kanske är förstort ansvar att lägga på 8 åringen dvs att ta hand om syskonet. Den stora risken här är nog inte hemska gubbar utan att barn inte alltid är snälla mot varandra och behöver vuxna som kan styra upp när det blir bråk mm . Lie så tänker jag men jag vet faktiskt inte det beror på så många faktorer . Lycka till och komihåg små barn små bekymmer stora barn stora bekymmer ...snart ska dom till Benidorm på fest semester och ni kan inget annat göra än att sitta hemma och andas djupt ;) KRAM

    SvaraRadera
  6. Jag håller med i sak. Däremot kan jag inte hålla med om att rätten ska lyssna på de anhöriga. Det kan låta hårt men låt säga att jag skulle göra ett inbrott hos någon. De skulle säkert känna sig lika kränkta och känna hat mot mig som anhöriga till våldsdödade. Det skulle ju innebära allvarliga konsekvenser för dem som inte har begått ett lika allvarligt brott. Därför kan man inte ta hänsyn till anhöriga på det sättet. men visst hade det varit bra om man hade kunnat göra så.

    SvaraRadera
  7. Helt rätt att lyssna även på dom brottsoffer som drabbas av tex inbrott... Konsekvensen av brott drabbar nämligen brottsoffrena och ska spegla lidandet i straffet anser jag.

    SvaraRadera