tisdag 20 december 2011

Massmördaren Matias Flink får 20 år i Fängelse för 7 mord . Vi behöver att samhälle där människor får stå till svars försina handligar och ta ansvar för dom ,20 år i fängelse är inte att ta ansvar för sina handlingar och att Matias vi bli fri talar helt klart för att han inte bryr sig i offer och anhöriga för om han hadde så hadde han inte velat bli fri.

Det är en skam för Sverige att vi låter massmördare gå fria och som ytterligare hån redan efter 20 år i fängelse. Det finns ingen moral i det svenska rätts systemet! Offer och anhöriga har fått livstid det som gjorts går inte att göra ogjort någonstans i rättvisan så behöver vi föra in en etik där offrenas lidande går före brottslingens välmånde! I dag finns det inget parti som lyssnar på anhöriga o offers behov.
Flink är kanske inte farlig men det spelar ingen roll för gjort är gjort och har man varit så farlig att man mördat så ska man sona med riktigt livstid ,tyvärr så kan man inte ha dödsstraff pga att det finns för många osäkerhets faktorer och etiska dilemma  annars så hade det varit ett riktigt straff för mördare! För varför ska man själv få leva sitt liv när man valt att andra inte ska få leva sina ? Vist är kärleken den enda vägen för att förebygga våld men när det gått överstyr så är det offerena som ska ha omtanken. Guds vägar äro outgrundliga men människans beslut är ännu märkligare ,här med en mördare som inte får stå till svars för sina handlingar . Vi behöver att samhälle där människor får stå till svars försina handlingar och ta ansvar för dom ,20 år i fängelse är inte att ta ansvar för sina handlingar och att Mattias vi bli fri talar helt klart för att han inte bryr sig i offer och anhöriga! 

34 kommentarer:

  1. Bill och Bud är mina verkliga hjältar. Bills som Timothy detornerade en bomb utanför en federal byggnad i Oklahoma City 1995 vilket kostade 168 människor livet. Så Bill har levt under samma omständigheter som alla föräldrar till brottslingar. Enda skillnaden var att de blev världskändisar. Han älskade sin ende son och ville inte att han skulle dö men han kunde inte göra någonting åt det. Nud förlorade sin dotter i det fruktansvärda terror attentat. Han levde med samma hat och sorg som så många andra. Ändå lyckades han förlåta Timothy McVeigh för vad han gjorde. En dag besökte han Bill mcVeigh i hans hem. Detta blev början på en livslång vänskap dem emellan och Bud försökte sedan dess göra vad han kunde för att Timothy inte skulle bli avrättad. "I don't want to see another father loose his child" sa han. Dessa två är mina verkliga hjältar. Den ena för att han förlät och den andra för att han maktlöst fick uppleva sin son bli avrättad fast han inte ville att det skulle ske. Så hur man kan vilja utsätta andra föräldrar för det man själv har genomlidit genom att lagligt ta andras liv övergår mitt förstånd.

    SvaraRadera
  2. Nu är det ju inte dom anhöriga som utsätter mördarens föräldrar för samma sak .Om man har ett riktigt livtids straff så vet dom som mördar att det är konsikvensen och då är det den som är mördaren som utsätter sina föräldrar och bara genom att mörda så utsätter mördaren sina föräldra för nästan samm aeller kanske till och med samma smärta som offremas anhöriga Dvs mördaren utsätter även sina egna anhöriga för livslångt lidande ...Inte offrena för att mördaren får konsikvenser av sitt handlande.

    SvaraRadera
  3. USA har haft verkliga livstidsstraff eller 25 år till livstid och dödsstraff. Varken verkliga livstidsstraff eller dödsstraff har avskräckt någon som har mördat vilket har lett till överfulla fängelser och man har till och med deporterat interner till sina ursprungsländer för att lösa problemet. Det kommer att bli samma sak här. I långa loppet kommer inte ekvationen att gå ihop.

    SvaraRadera
  4. I USA kanske brotts offrenas anhöriga mår bättre och får möjlighet att leva sina liv utan att mördaren är ute och alla konsikvenser det får .Du har helt snöat in på mördarens behov o ekonomi ...

    SvaraRadera
  5. Om du vänder dig till de anhöriga till offren i Oklahoma dramat och fråga dem ifall de fick någon upprättelse av att se McVeigh avrättad så får du svaret nej. Jag tror att det är så i de flesta fall. Jag kan leta upp adresser till anhöriga till offer som har bevittnat en avrättning och skicka det till dig om du vill.
    Ja, jag ser ekonomiskt på det hela därför att jag har läst nationalekonomi och är politiskt engagerad. Nej, jag ser inte till mördarens behov. Enbart ekonomiskt på frågan. Så läser jag många dagstidningar på engelska via nätet. Så jag är väl insatt i frågorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jag någinsin sakt att jag vill ha döds straff ? Nej men det skulle ha underlätta om mördaren var död absolut!Vad har du fått informationen om att oklahomma anhöriga inte tycket sig få upprättese?
      men det spelar egentligen ingen roll för jag har perssonligen pratat med massor av anhöriga till mördade här i Sverige o vi vill ha riktiga livtids straff så att dom mördades syskon mm inte ska behöva uppleva och dag en då dom träffar mördaren på affären i skolan mm och att dom anhöriga inte ska behöva leva med den oron och i många fall så är mördaren nära bekanta o ek pojkvänner mm .
      Vist vore det enklet att bara inrikta sig på ekonomi men hur skulle världen se ut om allt bara handlade om ekonomi inte ens politiker kan bassera sig på enbart ekonomiska tankar .Det finns någonting som heter hummanitet omvårdnad och omtanke ...något som vi idag ger till mördare men inte till offer o anhöriga.

      Radera
  6. Här kan du läsa Bud Welshs egna ord http://theforgivenessproject.com/stories/bud-welch-usa/. I slutet av texten skriver han att efter 6 år senare hade hälften av de som ville se McVeigh avrättad kommit fram till att det var ett misstag. Idag känner de flesta så.
    Det finns de bland de som sitter på livstid eller rättspsykiatrisk vård som aldrig bör bli fria. Men så finns det de som man släppa ut i samhället och då ska man göra det. Ekonomiskt är det förkastligt att inte frige de som verkligen är rehabiliterade. Det gör inte saken bättre helt enkelt. Jag har märkt vilken självrättfärdig människa du är och skulle rekomendera dig att gå i terapi.

    SvaraRadera
  7. jag undrar vem oss oss som verkligen är den självrättfärdiga ...
    Du vekar helt fanatisk och det får du vara det är dit liv o dina åsikter så skaffa dig en egen blogg och tjata på om hur du vill att det ska vara .Jag har läst o publiserat dina uppfatningar för jag tycker att det är viktigt att belysa alla sidor men nu tjatar du bara om samma igen så om du inte har något nytt att komma med så räker det nu ...Ps ja går i terapi och det vore även gott för dig om du inte redan går ! frid C

    SvaraRadera
  8. Snabb läste arikeln den här perssonen kunde förlåta vilket för mig inte skulle göra någon skilnad. o nej 50 % kände sig inte bättre efter avrättningen. 50 % kände det vilket förvånar mig men jag antar att dom kände lättnad för att dom sliper ångesten kring rättvisan att om man väljer att död någon annan så förtjänar man inte själv att leva .Anhörigas smärtor handlar inte bara om mördaren det handlar om saknaden o om hur hemskt perssonen som mördats har fått döt på. då spelar mördaren en mindre roll
    men att mördaren sitter inlåst för alltid eller om han är död så sliper anhöriga leva med oron hur det ska bli när han kommer ut och den mördade får upprättelse.Idag är det vanligt att mördare kommer ut efter ca 9 år. obs jag är inte för döds straff jag är för livstids fängelse för mord.

    SvaraRadera
  9. Om mördare kommer ut efter 9 år kan de inte ha blivit livstidsdömda. Fär man livstid kan man inte söka resning förän minst 10 år efter man har blivit dömd. Dessutom har vi livstids fängelse med nåd vilket jag tycker är helt rätt. Det innebär inte att internerna får nåd så lättvimdigt. Ett exempel på det är han som mördade Allan Larssons stytson. Visst var det styvson?

    SvaraRadera
  10. Nej prisis inte ens livstid för mord det borde vara riktigt livstid...nåden är enligt mig mycket lätvindig och offrena har inga garantir för vad som komma skall...inte brottslingen heller.

    SvaraRadera
  11. Nej ingen av dem har några garantier för vad som komma skall. Det jan jag hålla med om. Ang oklahomaborna kände de ingalunda någon lättnad för de slipper inte ångesten i alla fall därför att många bevis tyder på att fler var inblandade i dramat än McVeigh och hans 3 medbrottslingar.
    1. FBI bar ut flera odetornerade bomber ur byggnaden. Vem hade placerat dem där eftersom McVeigh körde lastbilen till Oklahoma City och ingen av de andra 2 var i närheten av Oklahoma.
    2. Enligt vittnesmål satt en passagerare med i lastbilen. McVeigh stannade på vägen och handlade bland annat cigaretter. Han var ingen rökare. Bägge männen klev ur lastbilen utanför byggnaden.
    3. Teknisk bevisnig tyder på att bomben i lastbilen kunde inte åstadkomma de omfattande skadorna på byggnaden. Kan man fysikens lagar som jag kan eftersom jag läst NA- programmet är det lätt att lista ut att det kan ligga någonting i det. Hade bomben förts in i byggnaden hade det säkert inte varit mycket kvar av den. Men den stod faktiskt utanför så trycket från smällen kan ta andra lätta vägar. Det är tyvärr någonting man kanske aldrig kan få svar på fast Terry Nichols har öppnat sig och talat om att McVeigh nämnde en snubbe på FBI som uppdragsgivare. Hurvida det stämmer eller inte kan man fråga sig. Bevis pekar på att al-Qaida kan vara inblandad. Därför får flera av dem ingen ro förän sanningen kommer fram. Jag har läst mycket om det här. Tittat på videos mm.

    SvaraRadera
  12. Om man lever med oro och ångest som många av er tycks göra vore det då inte bättre att träffa mördaren? Det är alltid lättare att känna som ni gör om man inte känner personen i fråga. I Mattias fall tror jag faktiskt att det skulle gå bra om de träffade honom. Det är någonting jag känner på mig. Jag har aldrig fel när jag får en så stark känsla som i det här fallet. Jag skulle till och med kunna ta gift på det. De flesta verkar tycka om honom och de 2 poliserna som grep honom har träffat honom och tyckte att det kändes bra.

    SvaraRadera
  13. Jag skulle vilja träffa den som mördade min dotter men han vill inte träffa mig .Vissa anhöriga som vet att mördaren fortfrande är farlig o ett hot mot dom är givet viss oroliga och vist är sydkon till mördade oroliga för att somvuxen behöva bo o vara i närheten av mördaren men jag tror inte att det skullöe vara bra för dom att träffa mördaren inte heller för dom flesta anhöriga. En mördare har i många fall psykopatiska drag o är super trevliga och lätta att tycka om så länge man gör som dom vill o kan vara super trevliga även om man inte gör som dom vill men dom har ingen empati och under ytan lurar jävulen själv me det vissar han/hon inte fören det finns ett syfte att göra det.
    Det är mycket vanligt att psykopatiska människor fast dom har gjort det mest hemska du kan tänka dig lurar till sig godtrogna människor o lindrar dom runt sina fingrar hur lätt som heslt efter som dom är så trevliga charmiga o manpelativa

    SvaraRadera
  14. Att anhöriga till flink inte vill träffa mördaren har jag full förståelse för .VARFÖR SKULLE DOM VILJA? han har förstört deras liv och han har inte låtit deras barn syskon mm leva sina liv . Det enda rätta är riktigt livstid för Flink så att dom ialla fall får upprättelse för dom mördade.

    SvaraRadera
  15. Som jag nämnde är det lättare att hata någon som man aldrig har träffat. Det är just därför de borde träffa honom så de får en bild av honom som person. Jag tror på att jag kommer att få rätt i det. Det är allt jag kan säga. För övrigt kommer man aldrig att kunna ändra på domen för Mattias Flinks del eftersom det redan har varit i HD. Det är bara en stark känsla jag får som jag inte kan bekräfta. Men jag tror på den känslan annars skulle jag inte säga det. Jag har en annan stark känsla av att Anders Eklund aldrig kommer att bli frigiven. Av någon anledning känner jag på mig det. Varför kan jag inte svara på men jag vet att jag kommer att få rätt i det. Jag vet att du inte vågar tro på det så ta det som det är och när du vet att det jag säger blir verklighet kan du väl bara skriva att jag fick rätt i det i din blogg. Men så mycket kan jag säga att det kommer inte att bero på att vi inför verkliga livstidsstraff. Det lär hinna rinna mycket vatten i våra åar och älvar innan det sker.

    SvaraRadera
  16. Du har snöat in på hat strunta i hat o hämd .Prova att inrikta dig på rätt o fel på upprätelse för dom mördade och vad vi ska acseptera för handlingar i vårat land. men efter som jag redan vet att du är hjärntvätad av flinks charm så blir det givet vis svårt. Att jag ens bemödar mig med att komnetera med dig här men inte på min fb är för att jag tycker det är tragiskt att mass mördare lyckas att manipulera dig att få så starka känslor för han jag kommer inte att kunna förändra dig men kanske kan jag så ett litet frö hos dig så att du istälelr värnar först om dig själv sen om offrena istället... Vi kommer inte att kunna ändra dom dommar som är satta o med största trolighet så sitter Eklund på livstid men det finns ingen garanti och det är just garantier jag vill ha man ska inte behöva tro eller gå på en känsla .Nu har jag svarat upp på dina tankar ett flertag gånger här och tackar nej tilll flera för vi kommer inte att kunna komma längre ... Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att du tror dig veta mer om Mattias Flink än de experter som har utrett honom. Vem eller vilka är det egentligen som har träffat honom? Du eller experterna? På några få rader har du fördömt andra du inte länner samt sågat experternas utlåtande om Mattias Flink. Är det seriöst? Lily

      Radera
    2. vad menar du då ? jag skriver väldigt skenerelt om mördare har jag skrivet något perssonligt om Flink som inte stämmer ?

      Radera
  17. Du och jag har inte haft kontakt på fb. Jag står bara inte för verkliga livstidsstraff vilket är den linje Sverige har för att undvika överfulla fängelser på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok det vore enklare om ni använder namn vågar ni inte stå för vem ni är o vad ni tycker kan ni ju ha låssas namn ...Vill du undvika över fyllda fängelser så är det nog bättre att du inrikta dig på mängdbrotten som ger längre straff och jobba för bättre förebyggande åtregärder...men allt handlar inet bara om ekonomi det finns så mycket annat här i världen som är viktigare.

      Radera
    2. Jag har varit lite upptagen de senaste dagarna. Jerry var namnet. nu ska jag berätta en verklig händelse som kanske kan ge dig lite perspektiv på saker och ting. Jag känner en man som kommer från en by i Rwanda. En dag kommer gerillan till byn och dödar hela byn utom min vän. Han blev sårad men överlevde. Hela hans familj utplånades den dagen. Röda korset hittade honom, tog hand om honom och fick hjälp att ta sig till Sverige. Inte nog med det. När han väl kommit hit dröjer det inte länge förän några rasister knivhotar honom. Här slutar jag berätta. Men jag tycker att du har tur som har en familj. Eller hur?

      Radera
    3. Absolut jag är mycket glad över att jag har en familj o vänner och vist är det för jävligt vad mycket skit och ondska det finns i världen!
      Är det något som jag ofta reflekterara över är det just den insikten att det är otroligt hur vi kan hantera oss själva fast vi råkar ut för så mycket hemskt människan har ett fantastiskt försvars system och kapasitet att klara av det jävligaste av det jävligste . jag tänker ofta på att det finns så otroligt många mäniskor där ute i världen som förlorar sina anhöriga genom ond bråd död på alla olika vis och jag fasineras över våran överlevads instinkt.Många av oss börjar att kämpa mot våldet eller olka förtryck mm sånt som vi lär oss om på vägen och som för många är en helt ny upplevelse av både sig själva o samhälet även om det givet vis finns länder där det är mera vardags mat att det händer hemska saker men den smärta och det helvete dom går igenom är ändå lika hemskt. Givet vis så är det lika viktigt att föra en kamp för att mördare i alla länder får stå till svars för sina handlingar ,det är alltid lika fel att mörda!

      Radera
  18. Du och jag har inte haft kontakt på fb. men den personen och jag har väl likheter.

    SvaraRadera
  19. Mattias drabbades av en reaktiv psykos. Detta drabbas man bara av en gång i livet under förutsättning att man inte utsätter sig för de faktorer eller liknande faktorer som utlöste psykosen. 1500-2000 personer drabbas av en psykos varje år. Patienter som drabbads av reaktiv psykos behöver inte medicineras. Mycket vila och psykoterapi leder till att patienten kan bli helt frisk. läs mer om reaktiv psykos på den här sidan http://www.jennylexhed.se/reaktiv_psykos

    Jerry

    SvaraRadera
  20. Jag har inte läst dommen i sin helhet men om man komit framtill att han hadde psykos borde han inte då ha fått rättpsyk? vad jag har hört så var han full och hadde själv valt att dricka alkoholen Om det är sant så tycker jag att brott begångnad på fyllan ska räknas som lika alvarliga efter som man själv valt att dricka! men här vill jag reservera mig för jag är inte helt säker på vilka diagnoser han fick o hur dommen ser ut...Men jag vet att många liv blev helt förstörda både för offer o anhöriga!

    SvaraRadera
  21. Dess värre har du rätt i att många liv blev förstörda. Ja, man sa att det berodde på alkoholen eftersom han blev psykiskt labil redan efter en låg förtäring alkohol plus att psykiatrin inte var så utvecklad som den är idag. Då hade man väl precis kommit igång med alla dessa diagnoser som finns på tapeten idag. Men man får inte glömma bort vittnesmålet från en vän som hade träffat honom samma dag som brottet begicks som sa att Mattias trodde att Sverige låg i krig. Mitt på ljusa dagen, utan alkohol i blodet, fick han för sig att Sverige låg i krig. Att han hade en psykos är helt klart och det går till och med se om man läser åklagarens utredning trots att den visade att han var tillräknelig. Svebska armén beställde också en utredning där man kom fram till att han var psykotisk. Tittar man på utredningarna så märker man att Mattias, hans familj, arbetskamrater och vänner ingår i utredningen för att de ska få en så bra bild som möjligt av Mattias. Ja, han borde ha fått rättspsykiatrisk vård därför att han var mycket sjukare än patienter som har ADHD, asperger syndrom, psykopater etc. Tyvärr hade alliansen ändrat lagstiftningen så det fanns inget annat alternativ än fängelse trots att alla experter var överens om att han inte var tillräknelig när brottet begicks. Men jag förstår att lagstiftningen ändrades pga att rättspsyk gjorde felbedömningar av en del brottslingar som släppttes för tidigt. Fast frågan är om man inte hade kunnat utforma den annorlunda. I dagsläget hade han garanterat fått fängelse för nu är det ännu hårdare.
    Jag tror att orsaken till att försvaret beställde en utredning var att de själva ville få veta och lära sig inför framtiden. det är väl inte helt otroligt att en ny liknande tragedi skulle kunna ske men då är det inte Mattias som kommer stå för det. Han fick ju avsked från armén så det är en omöjlighet. Jerry

    SvaraRadera
  22. jag vet ärligt talat inte hur jag hade känt om jag hade varit i de annhörigas situation. Hatet och bitterheten hade säkert funnits där men jag hade inte enbart riktat det mot Mattias Flink. Den där psykologen han besökte hade åkt på en ordentlig läxa också. Man börjar undra vad han gjorde under studierna. Hängde på nationerna och tittade för djupt i glaset som många andra studenter? Jerry

    SvaraRadera
  23. Ja du jerry jag vet inte om vi bär på så mycket hat o bitterhet? men vist kan den dyka upp då o då men inte det som käns mest det är nog saknaden o smärtan av att veta att våra kära fått dött med ångst o skräck aldeles för tidigt för att någon anna bestämt det, men det är givet vis olika för oss i olka perioder. Mera en känsla om vad som är rätt o fel och vad vi vill ha församhälle när grova brott begås.

    SvaraRadera
  24. Dess värre känner Mårdner ett obeskrivligt hat mot Mattias Flink vilket han sa i SR samma dag som Mattias Flink fick svar från HD. Men många har genomgått en försonings process och en kvinna påbörjade en försonings process efter göta hovrätt. Det blev svårt för henne när straffet sänktes till 30 år. Hon hade 6 år på sig och nu förkortades det med 4 år. Hoppas det går bra för henne. Men jag tror att Johan Eriksson lyckades prata med henne i TV- soffan så att hon skulle kunna göra upp med det lättare. Jerry

    SvaraRadera
  25. Hej jag kommer att ta bort den här kommentaren men jag vill svar på den innan. jag tar bort den för att du skriver om dessa perssoner som du inte vet något om där du spekulerar människor som inte har gjort någonting illa eller bet om att hamna iden här situvationen mm.
    jag vill förklarar för dig att du vet ingenting om dessa perssoner bara för att man sitter i en tv soffa o säger någonting så betyder inte det att det är sanningen och att det är så man känner sedan eller för alltid.Många av dom äldre anhöriga till mördade känner ett tvång att dom måste förlåta för det är så dom är uppfostrade och har man med kyrkan att göra så kan den biten bli ännu tyngre där förlåtande är en viktig del i allt. men det spelar oftast ingen roll hur mycket man än förlåter mördaren ,det är inte där smärtan sitter den sitter i saknaden och vetskapen att den mördade blivt tvingad in i döden fast det inte hadde behövs o ibland i smärtan den mördade har fått gå igenom. Mördaren kan vist till en del vara ett hat objekt o det ser jag som friskt o bra sätt att hantera smärtan på o rikta den ditt den ska vara och det kan ge djup ångest när samhället är orättvist eller vetskapen av att mördaren är fri igen när den mördade och hans anhöriga alltid får leva med att den mördade är död.

    SvaraRadera
  26. Aha, nu förstår jag bättre. Det är sant att det inte spelar någon roll hur mycket man förlåter en oförätt vad det än rör sig om. Tankar dyker upp titt som tätt men har man väl förlåtit så rycker man på axlarna när man har bearbetat den tanke som kom för stunden och går vidare. Det är så det är hela tiden. Men hur gör man när man tänker på på smärtan och vetskapen att den mördade tvingats in i döden? Man kan ju inte fastna där för då blir det outhärdligt både för en själv och omgivningen. Någonstans behöver man komma fram till att det hjälper inte hur mycket man än grämer sig över det. Den avlidne plågas ju inte av det. Är man död så är man död. Det finns ingen plåga eller smärta längre för det har man lämnat kvar här. Cancersjuka på hospice lever med outhärdlig smärta och vånda innan de dör. De lämnar också kvar all den smärta och vånda här. Man kan ju inte tänka på annat sätt om man ska kunna gå vidare. Jag vet att det är stor skillnad på att vara svårt cancersjuk och att bli mördad. Men tanken att de lämnar smärtan och våndan här oavsett hur de än rycks bort är inte fel. Jerry

    SvaraRadera
  27. Ja du Jerry Det märkts att du inte behövt gå igenom att en kär går bort varken genom sjukdom eller mord. Det är en smärta vi alla får bära livet ut även om vi lär oss att hantera den man lämnar den inte.Sen är det givet viss lite olika hur man hanterar den och är det ett barn förälder eller en partner så kan det vara tyngre. Det är en smärta o saknad som man alltid bär med sig och den poppar upp då o då det är nog ingen större skilnad om det är genom sjukdom eller mord Även om när det är mord så är det en annan människa som bestämt att en person ska dö och sen handlar det givet vis om hur döden inträffade.Det är nog därför vi vill hitta vägar att få slut på vålds dödandet och hitta mediciner mot canser många av oss som drabbas som offer eller anhöriga ser problemen och vill få slut på dom.Nu känner inte jag någon som döt i canser men om jag haddde så hadde jag antagligen kämpat för en bättre vård o mediciner.Bara så du får lite nyans på allt . Önskar att du aldrig behöver gå i smärtans skor när en kär döt för tidigt men om du får det så kommer du förstå att smärtan är inget man lägger undan man måste lära sig leva med den.Jag lver med den mitt liv rullar på så som dom flestas liv och jag har den här sorrgen o smärtan med mig resten av livet och den påverkar givet vis mig pricis som allt annat man går igenom i livet ,jag sitter inte i rullstol så att det syns på utsidan men på insidan syns det.Om man gämför med att hamna i rullstoll så är det lika dant att man måste lära sig hanter rullstollen och sina nya förutsättningar men det betyder inte att handikapet är borta.

    SvaraRadera
  28. Min far gick bort 2004 så jag vet hur det är att förlora någon som stod mig mycket nära. Mycket närmare än någon annan i familjen. Men det var så mycket fel på honom enligt obduktionen så de förstod inte hur han orkade stå på benen de sista 8 månaderna i livet. Han hade bland annat en tumör på tjocktarmen som orsakade förstoppning vilket han blev behandlad för. Han dog i sömnen på Nyköpings sjukhus så han kände aldrig någonting. Det var nog bäst det som hände för hans hjärta var för svagt för att klara av behandlingen mot cancern. Vad jag menar är att ni lägger stor vikt vid era känslor över att har förlorat någon nära så brutalt men ser inte att de inte känner någon plåga eller smärta mer. Däremot förstår jag mer smärtan i att inte få se dem i livet mer och hur deras liv hade sett ut i dagsläget osv. Det har jag full förståelse för.
    Jag hittade en video med en svensk som pratade på engelska om Richard Ramirez, en seriemördare som sitter i dödscell i Kalifornien. Det var mycket intressant att lyssna på för det ligger någonting i det han säger. Han förklarade varför vi har så få seriemördare här till skillnad från USA som jag tror det liger mycket i. I USA struntar man i sina medborgare eller det är bara det fåtalet som räknas medan vi tar hand om dem (efter bästa förmåga bör tilläggas). Så det är inte undra på att det ser ut som det gör i staterna. Jag tycker vi gör mycket bättre i att fortsätta ta hand om våra medborgare för det skulle vi inte ha råd med om vi införde verkliga livstidsstraff. Jag tycker att vårt rättssystem är ganska vettigt ändå. Den fara som jag möjligen kan se nu är att de andra internerna börjar tänka "bara vi sköter oss så blir vi fria som Flink". Jag tror inte att jag skulle kunna tro på någon av de andra eller mycket få. om man ser på Flink så har han ingenting annat än morden i belastningsregistret medan alla de andra kända mördarna har begått brott innan. Det är mycket svårare att tro på de som har begått brott innan de begick mord än för den som aldrig har begått brott innan.

    SvaraRadera