fredag 23 september 2011

Döds straffet i USA ,Inte alls acceptabelt .

 En kommentar från Alhems bogg i Expressen.

Kan hålla med Alhem i att den mänskliga faktorn inte alltid är 100 % och att den måste vara 100 % för att ett döds straff skulle vara relevant allt annat är inte acceptabelt. Men samtidigt så är det märkligt att när man i Sverige valt att ta en annan människas liv barn /vuxen på det mest brutala sätt,så får du behåla dit eget liv och samhället gör sitt bästa för att rehabilitera mördaren för att det ska komma ut så i samhället igen.(oftast efter 6-10 år då många mördare är under21 år) Inte ens riktigt livstid straff finns det i Sverige ?! Den mördade har fått livstid ! Anhöriga har fått livst tid och som grädde på moset så ska dom leva med att mördaren rehablieras och ska söka frigivning få permissioner och till slut möta dig ute i samhället igen . 
Jag tycker att det är fascinerande att inte flera anhöriga till mördade blir galna och går lös på den som mördade deras barn/bror/syster/mamma mm.
Det gäller att i den här debatten komma ihåg att det finns offer som lever med mord och att dom faktiskt finns på riktigt ! Dom gör oftast inte så stora väsen av sig för dom mår så dåligt och lever med ångest ,sorg ,smärta och tappad livs lust ...
Jag förstår problematiken med döds straff även om jag ibland i vissa fall skulle tycka att det vore relevant för då skulle i alla fall dom anhöriga få slippa alla processer runt mördaren! Skulle jag själv kunna ge den dödade sprutan ? troligen inte ! men jag vet att det finns dom i släkten som gärna skulle göra det utan att tveka och jag vet att det finns dom som själva skulle bli mördare om den som mördade våran Engla kom ut! Inte alls bra! Men vi lever i en tid då människor tar mera makt kring sina liv, på gott och ont så är fler o fler inte tillåter sig att vara marionetter för makten. Därför är det ännu viktigare med relevanta straff .OBS! jag tycker att det allra viktigaste är förebyggande arbete så att vi inte behöver hamna i sådana olyckliga livs situationer så att vi begår brott men dit är det långt, så tills dess så vill jag ha ett bra straff system som står upp för offrena!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar