torsdag 1 september 2011

uppdrag granskning

Såg reprisen på uppdrag granskning om att poliser stjäl från kassaskåpen mm på polishusen runt om i Sverige.
Det är självklart katastrof att sånt händer men ännu mera katastrof är hur utredningarna på enheten för polismål fungerar .Jag har själv varit med om att få flera överklaganden nerlagda det senaste ang att pappret med namnet på min dotters mördare inte fans där det skulle, helt klart så har en polis tagit bort det i försök att inte få stå med skammen om att mördaren hela tiden funnits med i utredningen om ett annat mord.Jag har hela utredningen och den är verkligen skrattretande, jag kan inte tro att det är sant hur frågorna är ställda  men när man nu hört på ug hur åklagarna tänker så kan man bättre förstå varför utredningen är som den är! Nr ett verkar vara att utbilda Åklagrna i Polismål och se till att det finns kompitenta utredare .Jag anar att utredarna för polismål är utbrända poliser mm som behöver omplaceras och hamnar på intrenutredningen . Jag bygger det påståendet på erfarenheter av flera smatal med just internutredare men jag vill ändå säga att en utrdeare var engagerad och verkade kunig men han fick inte gå vidre efte som internutredningar inte får ifrågasätta poliserna eller åklagaren ang läckor mm ( som en av min anmälningar handlade om ) . Åklagren fick dock en skriftlig varning om att han borde tänka sig för bätre mm.men va spelar en varning för roll när det ändå inte finns några konsikvenser av varningar av intrenutreningen eller jk.
Borde man inte ha en chef som är slutglitligt ansvarig när saker försvinner ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar