söndag 18 september 2011

Rätsäkerhet vad är det och vad kan man kräva av samhället

Rättssäkerhet är inte det vi tror att den är .Svenskarna lever i ett rosa moln och tror att det fungerar på ett tillfredsställande sätt där alla gör sitt bästa i allt ,tyvärr så är det inte så någonstans.Det är otydliga o dåliga krav på poliser o åklagares arbets uppgifter och konsekvenserna på försummelser, slarv och brottsliga handlingar är i stort set obefintliga.
Brottslingarna har betydligt större juridiska rättigheter i ett brottsmål än offren. En person som suttit oskyldigt häktad den får ett skadestånd men en familj där polisen o myndigheter har i stort felat med allt så att ett mord i onödan kan ske, inte ger varken en ursäkt eller skadestånd till dom anhöriga.
Jag kan säga att även i ett uppmärksammat fall som Englas där media själva har granskat och skrivit så är det inte själv klart att få en riktig granskning varken av ansvariga myndigheter eller media ,hitintills så har allt bara granskat på ytan och allt har lagt ner .Dom granskningar som varit har gått till avd för polismål och jk och sedan lagt ner. Ingen ursäkt! inget skadestånd .vilket i slut ändan betyder att inga allvarliga misstag har skett! och med det ingen upprättelse varken för Engla eller dom anhöriga.Dessa granskningar är endast ett sätt att lura medborgarna att man granskar men i själva verket så blir det ett sätt att ge en falsk blid av rättssäkerheten för om man säger sig ha granskat och sedan lägger ner så luras vi att tro att det har gjorts en ärlig och sanningsenlig granskning.Om man sedan vill gå vidare med en riktig rättegång så får man betala själv och det kan bli svin dyrt .Det sägs att alla i Sverige ska ha rätten till att få en opartisk ärlig granskning av brottsmål ,men det är verkligen inte sant då det inom polismål är poliser som utreder poliser och jk ska företräda staten . Vem ska då företräda offrena, det ska du själv om du har råd med en jurist!för när en dom vunnit laga kraft då får du ingen mera hjälp när du vill få omständigheter runt brottet granskade.

Är du offer eller anhörig och vill få något granskat så måste du ha ett jävlar anamma av den högre graden ,du måste själv slita och ta fram all fakta och du måste definitivt vara bered att ta skit från dom som tycker att du ska vara normal Svensson och följa jante lagen.
Sen måste du våga dra på dig höga skulder.

Annat alternativ är om du från början är sten rik och kan anlita jurister till allt då har du betydligt mera del av att få en rättssäker process.

Är du en person som inte vågar bråka,inte orkar ta skit , inte orkar läsa igenom alla detaljer kring brottet mm .inte är rik. då kan du glömma att med säkerhet få en rättsäker procces .

Som grädde på moset i mardrömmen så finns det inget livstids straff för mördare så är du en av dom anhöriga som lever med mord så ska du hela tiden ha med dig att den som mördade din anhöriga ska ha permissioner o en dag komma ut igen ... och för många av mina vänner som fått sina barn mördade så är mördaren ut om 6-9 år och samhället förväntar sig att vi ska var nöjda ,för han fick ju ett straff och alla ska ha en andra chans.Men alla får inte en andra chans inte det mördade barnet och inte dess anhöriga...

Jag vill åxå säga att det finns massor av fantastiska underbara poliser o åklagare där ute och även dom blir lidande av ett samhälle där inte rättssäkerheten fungerar .

Bråkar man för mycket då blir man klassad som rättshaverist och jag funderar ofta på vad jag är? var går gränserna för vad jag kan begära av samhället ? ett samhälle som har tagit på sig rollen av min beskyddare och den som lagför brottslingar och sköter rehabiliteringen och det förebyggande arbetet för att vi ska få ett så tryggt samhälle som möjligt.

Dom har visserligen glömt bort offrens behov men jag kan förstå att det är viktigast att ta hand om brottslingarna mm för utan den delen så får vi inga offer men lite kunde man ändå se till brottsoffer o anhörigas behov och att göra straff satser mera relevanta och juridisk hjälp till offer vore en bra början.

hu vad mycket jag har behov av att skriva hoppas att någon orkar läsa och kommentera :).

7 kommentarer:

  1. Kära Carina!
    Vad kan man säga annat än att man förstår dig och håller med dig? Önskar att några av de "bra" poliserna och åklagarna hade såpass kurage och vilja och styrka och kunde slå sig ihop och protestera mot villkoren som råder. De som verkligen jobbar i detta system och ser allt dagligen. Hur orkar de? På ett eller annat sätt måste de väl finna sig, även de? Det är ju sällan man hör nåt ifrån dom...
    Men vad har Beatrice Ask sagt om allt det här uppenbara när du pratat med henne, egentligen? Hur i hela friden kan hon försvara det som har hänt?
    Kram från Lena Ess

    SvaraRadera
  2. Hej Lena
    Det är nog som du säger att det behövs att branschen själva( poliser,åklagare) måste ta tag i dom uppenbara problemen för jag vet att många tycker att det är obekvämt att mål mot deras kollegor läggs ner eller andra direkta misstag kring offer o gärningsmän läggs ner fast dom vet att det som har hänt är direkta fel försummelser ev brott ,tyvärr så tror jag att dom inte har tillräkneligt av civilkurage för att gå emot dom starka krafterna som de jobbar under dvs staten. inte många som vill vara obekväma på sin arbets plats.det skulle krävas att dom går in och överklagar ned läggningar av mål inom den egna organisationen som utreds av kollegor. I vårratt fall så skulle jag vilja ha sett att rikspolis styrelsen överklagade nedläggningen av att utredningen av det försvunna i Pernilla utredningen .I all fall för att markera sin ställning men dom har troligen inte ens läst utredningen.
    Jag har inte pratat med Beatrice Ask om något av det här men det skulle vara intressant att få en utvärdering av alla turer i vårt fall av regeringen men dom får ju inte gå in i enskilda fall...fegt kan jag tycka om den typen av politik ! kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att det fungerar så bra som många andra tror. Det är lika med många andra saker i Sverige. T.e.x: sjukvården. De flesta lever i en dröm och tror att det finns hjälp att få och att sjukvårdspersonal är proffs på alla sjukdomar och handikapp. I själva verket så finns det oftast ingen hjälp alls att få och sjukvårdspersonal är oftast helt oförstående.

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    Tack för svar. Men du, visst har du haft samtal med Beatrice Ask i ett tidigare skede? Skulle det ändå inte vara intressant att försöka få till ett möte med henne igen? Och då verkligen "koka ner" det hela till frågan om "polismålet"? Hon KAN ju inte försvara förfarandet! Jag tycker att hon ska ställas mot väggen. Det handlar ju om viktiga demokratiska PRINCIPER! De som skapar våra lagar och regler ska ju inte få dra en lättnadens suck för att de kommit undan i Englas fall. Detta är ju en skandal utan like och den BÖR hållas vid liv i människors medvetande.
    Jag tror inte att folk riktigt fattat vidden av den här polishistorien. Jag skulle önska att du finge berätta alltihop i media (med en riktigt bra intervjuare), så svenska folket blev upplysta om det här. Det har varit lite dåligt med rapporteringen, tycker jag. Sensationsjournalistiken la ju av när det smaskigaste hade lagt sig. Det skulle ha en enorm genomslagskraft med en dylik påminnelse nu, när folk har mer space att ta in bara den här delen av tragedin. Och denna del angår OSS ALLA. Vill vi ha en rättssäkerhet som ser ut så?
    Alla minns Engla, så alla skulle läsa, lyssna, titta och ta in.
    Jag vet att det krävs MASSOR av dem som arbetar inom ett system, för att våga bry sig och protestera. Jag har själv varit "whistleblower" hos både polisen och inom sjukvården. Man får vara beredd på att konsekvensen blir att man lämnar den arbetsplatsen t ex. På högre nivåer kan man ju bara tänka sig, med prestige och anseende och popularitet och annat som kommer in i bilden.
    Nåväl, eftersom regeringen inte kan ta ställning, så tycker jag att hoppet står till medierna och den GODA delen av journalistiken. Det måste ju finnas seriösa och empatiska journalister som är genuint intresserade av denna rättsröta? Jag kan inte tro annat.
    Kram, kram Carina igen från Lena Ess

    SvaraRadera
  5. Ja lena du har så rätt och som du skriver så är media bara intresserad när det är säljande reportage kanske kan det bli det igen om jag kommer fram till stämningen av staten en process jag jobbar på just nu och vist önskade man att regeringen gick in och tog ansvar ...som dom ska göra genom jk men det har dom valt att inte göra i vårat fall då jk anser att det inte varit så stora försummelser att det går att säga att man kunde förutse konsekvenserna ... Det är det som jag behöver bevisa i en stämnings ansökan . kram kram

    SvaraRadera
  6. Jag blir så fruktansvärt provocerad, när jag tänker på att om svenskarna VISSTE hur det här har gått till, så skulle hela folket stå bakom dig (utom en del inom polisväsendet förstås), men de veeet ju inte! Det är därför jag tror på att media skulle komma in nu när allt lagt sig och är lugnt, utifrån sett. Det blev för mycket för folk att ta in och reflektera vidare, då när allt pågick i media.
    Det räcker med att tänka tanken på hur det har gått till och hur allt hänger ihop, så blir det outhärdligt på en gång, fast man inte ens är anhörig. Att du ska bära denna övermänskliga börda ovanpå allt annat, ja det finns inte ord för det!
    Stäm bara, stäm! Det finns ingen annan väg (fast jag förstår den ekonomiska problematiken). Även om du förlorar, så har i alla fall svenska folket då fått höra och se klart vad som har hänt och du har gjort absolut allt du kan. "Förlora" förresten, vad har du att förlora (förutom pengar)? Du kan bara "vinna"!
    Kram igen från Lena

    SvaraRadera