onsdag 17 juli 2013

Dödsstraff o riktiga Livstiddstraff något vi inte har i Sverige

http://bloggar.aftonbladet.se/enveckameddoden/

Aftonbladet har haft en artikelserie en vecka med döden ang dödsstraffen i USA . Jag som mamma till en mördad älskad saknad dotter har inte kunna låta bli att följa serien och det har varit en jobbig vecka som dragit upp många funderingar hos mig om mördaren ,oftast i vardagen så ägnar jag inte många tankar till mördaren men den här vecka har jag funderat på det som artikel serien handlat om .Jag undrar hur många flera som fått sin kära mördad som sitter runt om i Sverige och funderar på samma sak. Är dödsstraff ok eller inte ...I Sveriges ger vi inte ens offren ett garanterat livstidsstraff för mördaren vid mord, många mördare får under 11 år ute efter en tredjedel och permissioner efter några år.Dom som får livstid vet vi sitter längre men inte hur länge och det är något som är väldigt påfrestande för oss anhöriga och antagligen även jobbigt för mördaren och dennes anhöriga. 
Vem är straffen till för ? Är det bara för att rehabilitera mördaren eller för att ge staten upprättelse vi har straff för mördare efter som man inte tar in offrens behov i straff tänket. Många säger till och med att offer inte ska blandas in i straffsatts tänk ??? jag tycker att det är väldigt märkligt ungefär som att säga att den som drabbas av en sjukdom inte ska få tycka till om mediciner eller vården. Det är ju ändå bara dom som drabbats som kan säga om ett mord är sonat eller inte efter som att sona något handlar om deras liv och hur dom mår eller ....? vad betyder egentligen sonat att man fått förlåtelse eller att man gjort botgörelse som i gamla testamentet ?  vad det än betyder så kan ju inte staten eller mördaren bestämma om det är sonat för offren ...
Dödsstraff är en svår nött att fundera på efter som man är så inkörd på att tänka på alla andras bästa och att man som människa inte får ha onda tankar eller vilja någon annan illa. Jag försöker vara sann mot mig själv men det är inte lätt när det gäller sådan här svåra frågor. Jag tänker i alla fall att det skulle vara väldigt bra om Anders Eklund som dödade min dotter var död för då slapp jag fundera på när frigivnings ansökningar ska börja och när han ska få egen permissioner ,han får redan permisoner med vakter vilket bara det känns hemskt. jag slipper få höra om hans gnäll och andra saker som media skriver om honom och det viktigaste jag slipper fundera på hur min älskade levande dotter ska behöva hantera att det sitter en man i fängelse som dödat hennes syster och ev kommer ut när hon är i medelåldern. Ja fy vad det skulle ha varit bra om han var död men ärligt så tror jag inte att jag skulle kunna hantera ett dödsstraff det känns rätt men ändå så fel .Det går emot att döda även om jag kan tycka att det i fall där en människa valt att döda andra känns väldigt märkligt att låt dom leva sina liv .  Det finns en viss skydds effekt att veta att dom som har mördat inte finns kvar och säkerligen en prevention att veta att om man väljer att ta ett liv så får man inte ha sitt eget kvar samtidigt så känns ett dödsstraff mycket mildare än ett riktigt livstidsstraff...?! Vad jag gör med mördaren när han ev kommer ut vet jag inte heller hur jag ska kunna hantera ?   jag vet många som säger att dom ska ta hand om Anders Eklund och att dom önskar att han kom ut så fort som möjligt men jag önskar bara att han dog av sig själv så att vi slapp alla svåra tankar på straff, hämnd, och vad som ska hända när han ev kommer ut . Nu finns det dom som säger att han aldrig kommer ut men den garantin har vi inte, så inte ens det kan vi skydda våra känslor med !!!
Jag är i alla fall inte för dödstraff efter som det är så komplicerat och att det finns en risk att oskyldiga dödas men jag tycker samtidig att det är märkligt att jag känner så efter som det känns lika märkligt att låt folk som väljer att döda andra leva sin liv .        

5 kommentarer:

  1. Jag läste också lite om det och håller med angående dödsstraffet. man vill inte se någon förlora sitt barn på det sättet om man själv har fått uppleva det. Är det så du tänker?
    Du kan hälsa de som vill ta hand om Eklund om han blir fri att det inte gör saken bättre för dem eller för dig. Men framför allt för dem eftersom de själva åker dit på livstid. Sita bland de grövsta brottslingarna som bara väntar på sin chans att våldta dem eller bli trakaserad av landets värsta psykopater för att de har inbillat sig att man har brutit någon av deras hederskoder. Det är ingenting man önskar sin värsta fiende. De kommer att önska att de aldrig hade blivit födda.

    SvaraRadera
  2. Hej,vill be supporta lite,.,.igår satt vi,.tja en 8,9 st på torget i Svärdsjö,.,o pratade om dig o de dina o framförallt ert öde,.dt som hänt er.OCH SAMTLIGA STÖDJER DIG,HELT,SANT,O FULLT UT,.inför den kommande rättsprövningen,.,.HOPPAS,.,.HOPPAS,.DU FÅR RÄTT EMOT STATEN,.,DOM E TA ME 17 SKYLDIG DIG DET,.,alla där hade nt o säga,.,men framförallt va dt empati,.,HOPPAS DU KAN KÄNNA DT,.,KRAM o STÅ PÅ,.,,.hälsn,Gunnel

    SvaraRadera
  3. Kan nog hålla med till viss del. Men det var väl ändå framför allt Herr AE som gjorde fel. En del poliser saknar tyvärr intuition. Det är en väldigt viktig ingredien oavsett vad man än jobbar med. Det är det samma inom läkarkåren. De följer allt som står i sina läroböcker men så fort symtom blir lite difusa blir somliga av dem genast som frågetecken. Jag läste lite om den där flickan som dog i rabies sommaren 2000. Där tog det tid innan de kom undefund med vad det rörde sig om. Dr. Willoughby räddade livet på Jeanna Giese 5 år senare. Tyvärr. Annars hade det funnits hopp om liv för flickstackar'n.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du har fel på en punkt i brevet till liza Marklund. Det finns visst de pedofiler som har fallit offer för pedofili i barndomen. En del barn fungerar så att de förtränger det som de har upplevt för att orka överleva. Andra får PTSD och en del klarar sig bra efter att ha bearbetat sina upplevelser. Det finns dokumenterat att pedofiler som blivit utsatta för pedofili begår brottet själv i vuxen ålder. Somliga pedofiler har blivit skymfade när de var barn. Kanske så pass allvarligt att de begår detta hemska brott. De vill känna makt. Jag tycker inte att man ska skymfa en person som blivit skymfad som barn för då riskerar vi en nyn Usama Bin Laden. Det tycker vi inte om. Men självklart ska de ha fängelsestraff för sitt brott. Pedofiler är väl mycket svåra att rehabilitera så frågan är om man borde låta katolska kyrkan ta över dessa individer efter fängelsestraffet och placera dem i kloster en längre tid så de får vara i frihet samtidigt som de får behandling.

    SvaraRadera