onsdag 12 september 2012

En artikel i Fokus om T Qvick med en tanke på dom mördade

http://www.fokus.se/2012/09/fa-talar-om-dem-som-dodats/

Tack för att du ser människorna bakom tragedin det är inte bara TQvick det är så många flera .Även om det är en rättskandal så är det mördare som går fria o en man som ev är oskyldig till mord pga ev stora brister.Jag tycker att media får TQ att framstå som helt oskyldig fast han från början gjort brott för att hamna på rättsspyk innan morden börja droppa in. Och vist, från Rättspysk ska man släpas fri oberoende av brottens karaktär så fort man anses frisk o ofarlig så även TQ ska givet viss ha den möjligheten . Men här finns det många flera berörda som du skriver offer o anhöriga till dom mördade. Människor som inte samhället står uppför det finns ingen riktig rehabilitering för mål gruppen och ingen juridisk hjälp efter domen vunnit laga kraft.Ofta så nämner media namnen o omständigheterna runt morden utan att meddela eller fråga dom drabbade familjerna vilket för många blir oerhört tungt, media anser sig få skriva om vad dom vill bara det är av allmänintresse.Som även här där flera mördades namn nämns antagligen har man inte kontaktat dom o fråga om man kan skriva,för man ser inte dom anhörigas smärta o vånda när dom får kallduchen från artiklarna. Det går antagligen aldrig att styra upp så det blir bra men man kan i allafall upplysa om hur det är att leva med mord.

1 kommentar:

  1. Jag förstår dig i den frågan och det är inte lätt. För det första pga samhällets inställning att brottslingen ska bli fri efter att personen i fråga är friskförklarad och inte utgör någon fara för andra. Samtidigt möts man av er hat, bitterhet och i ditt fall självrättfärdighet. Man måste kunna bita ihop trots att andra inte har samma åsikt som du, Carina. Jag förstår att det ibland är mycket svårt men du tjänar faktiskt mycket mer på att inte idiotförklara andra som inte har samma åsikt som du. Kom ihåg det.
    Då ska någon som inte förstår sig på vad ni går igenom försöka dels stödja er samtidigt som man ska jobba för att förmå er komma fram till en förlikning vilket många av er inte kan. Jag kan se det här så klart och tydligt. Jag fick sent i livet veta om att jag har AS och ADHD. Samhället har gjort mycket bra för att hjälpa och stötta de som har fått diagnosen. Fast jag är inte helt tillfreds med alla politiska åtgärder än. Det vet jag inte om jag kan bli någonsin. Ibland känner man det som att allt är meningslöst och man lever bara detta jordeliv som att man inte ens existerar. I alla fall kan jag känna det¨så. Ni skulle precis som jag känna det som att ni inte skulle få rätt hjälp därför att samhället har den inställning vi har. Är man friskförklarad ska man bli fri enligt lag. Så ni känner er precis lika ratade som jag gör. Ändå måste vi lära oss att finna oss i att det ser ut som det gör idag. För ingenting kommer att förändras. Inte mycket i alla fall. Fast i fråga om funktionshinder kommer mycket att förändras med tiden. Det stora problemet i vårt fall är att man inte tar till vara de många begåvningar som finns bland de som har psykiska funktionshinder. Ma tror t ex att Albert Einstein hade asperger syndrom och vad gäller personer med ADHD är det så att när de väl har hittat rätt i livet blir de framgångsrika. Så vi sitter i samma dilemma fast under helt olika omständigheter. Det som jag tar upp verkar inte finnas på tapeten i dagsläget varken från samhället eller media. idag placeras barn med dessa diagnoser i special klasser vilket är positivt ända tills man får veta hur deras skolgång blir. Dessa barn är inga idioter. De kan läsa samma ämnen som en normal individ i skolan men de behöver kanske olika metoder att ta till sig det de ska lära sig och kanske längre tid än normalt. Andra har dyslexi eller kalklexi och då blir det självklart svårt att läsa in de ämnen som man ska läsa in i grundskolan. Så om man ska placera dessa barn i en specialklass får man se efter barnens behov men samtidigt på deras begåvning så man inte går miste om de som kan bli som Albert Einstein eller de andra betydande forskare. De skulle ju kunna bidra till en framsteg inom vetenskapen som kanske till och med kan bidra till att man en dag kan lösa gåtan med HIV osv. Men det är någonting man inte ens tänker på.

    SvaraRadera