tisdag 21 december 2010

Mattias Flink släpps fri 2018

Mattias Flink släpps fri 2018 och har redan påbörjat permissioner .Nu kan man läsa om det tidsbestämda straffet och att Flinks advokat tycker att det var lite väl hårt. Var är brottsoffer perspektiven i media vad tycker dom anhöriga ? Finns det något brottsoffer perspektiv i tanken att ge tidsbestämt dvs att släppa en mass mördare fri? eller är det så att vi ska utgå från brottslingarnas bästa och strunta i offrens perspektiv tex att dom som mördats aldrig kan få en andra skans eller att dom anhöriga har fått en livstids sorg och smärta som dom inte kan få tidsbestämt !
Em människa som har mördat har enligt mig gjort sitt i samhället, där går gränsen för en andra skans!

8 kommentarer:

  1. Hej och tack för en blogg som berör. Jag har nyligen mist ett barnbarn så jag är mitt i en svår sorgebearbetning. Det är tungt även om mitt barnbarn inte blev mördad som ditt barn. Mitt barnbarn dog av knark som såldes av någon som ville tjäna pengar på andras dåliga mående. Jag tycker att det också är en form av mördande men ett helt annat slags än det du varit med om. När jag läser om att du inte vill att mördare ska få en andra chans blir jag väldigt ledsen. Om man sonar ont med ont vet jag inte vad följden blir. Ännu mera ont?
    Självklart ska en mördare sona sitt brott i fängelse men jag tror också på att behandla och återanpassa till samhället. Jag vill tro att det blir mest gott utav det tragiska som hänt men jag förstår också att du har andra känslor.

    Jag skickar varma tankar till dig.

    kramar från hilma

    SvaraRadera
  2. Hilda jag håller med om att det är ett typ av mördare som säljer knark och att din sorg är lika tung och svår som min.
    jag står för att jag tycker att mördare inte kan sona ett brott ,det finns gränser för vad som går att sona ! Vi många anhöriga lever i en livs lång smärta! den mördare är död för alltid! Ont skapar ont, jag tycker att det är viktigt att vi vågar se det och göra allt vi kan för att före bygga brott och att människor blir att må dåligt.
    jag tycker att ett sätt är att ge anhöriga o offer respekten att mördare inte får komma ut fören dom bärs ut i kistan ! Jobba med dom anhörigas livs situation så att dom kan känna sig lugna med att den som mördat deras barn inte kommer ut , jag vet flera anhöriga som då o då stöter på mördaren o allt dras upp smärta hat mm och med det blir deras liv aldrig mera lugnt. Man måste ha varit med om det för att förstå ... frid o kärlek

    SvaraRadera
  3. Och Hilda du skriver Jag vill tro att det blir mest gott utav det tragiska som hänt men jag förstår också att du har andra känslor.
    Det finns lärdomar och händelser som inte på något vis kan leda till något gott. Man kan skapa mening ur menings löshet ,men i dessa fall aldrig så det kan väga upp tragedin !

    SvaraRadera
  4. Tragedin kan aldrig vägas upp - inte av någonting. Den är så vidrig så det finns inte ord. Jag följde det hela och jag tror hela svenska folket gjorde så och kände avsky och förtvivlan över ondskan.

    Jag har läst lite vidare hos dig och blir riktigt förbannad över hur försäkringskassan behandlat dig. Grgrgrgrgr!!!!
    Det är helt ofattbart hur man kan dra ner din sjukpenning pga att du var med i TV-program och skrev på en bok. När man skriver sådana regler har man ingen aning om hur det är att förlora ett barn.
    Hur går det för dig nu? Arbetar du? Hur är din sorg nu?
    Vore intressant att få ta del av - om du vill berätta förståss.
    Min sorg är fortfarande tung efter 6 månader. Ibland vet jag inte hur jag ska orka att fortsätta att leva. Ibland orkar jag inte upp ur sängen utan ligger hela dagen. Jag är pensionär så jag har tack och lov ingen försäkringskassa som jagar mig.

    /hilma

    SvaraRadera
  5. Jag svara på ett nytt inlägg
    frid Carina

    SvaraRadera
  6. "En andra chans"? Herregud, Anders Eklund har väl fått fler chanser än dom flesta andra där han dragit fram!! Och fortfarande får han nya chanser varje dag och har det bättre än vad många, många andra har, bl a de brottsoffer han så generöst lämnat efter sig. Hans chanser ska självklart vara inom fängelsets murar och hårt bevakade, nu och i evig tid. Amen. /Lena Ess

    SvaraRadera