söndag 18 december 2011

ONDSKA

Mina morgon tankar om Ondska
ONDSKA finns så länge människor väljer onda handlingar .Det finns dom som tycker att man ska göra skillnad på människan och den onda handlingen Jag tycker att det är märkligt för människan är ju dom handlingar och tankar den har och gör . Är gränsdragningen att det finns inga onda människor det finnas bara onda handlingar ett försvar som gör att man inte behöver sättsig in i ondskan och ta till sig att den finns .Onda människor är människor som begår onda handlingar och goda människor är människor som begår goda handlingar .Det vanligaste är människor som bär på både onda och goda handlingar och om man har övervikt på de ena eller det andra så kan man definieras som ond eller god. men problemet jag ser är rädslan för att kalla någon ond jag antar att den har med vår an jantelags uppfostran och kridtendomsens påverkan att alla alltid blir förlåtna ,jag tycker att vi ska lämna den bedömningen till GUD så får han förlåta eller skicka till skärs elden när den dagen är inne .Som människor så borde vi ta ansvar för våra handlingar och om någon är ond så våga se det och begär att den personen tar ansvar för det. När man är så ond att man medvetet tar livet av andar människor som är oskyldiga till den onda handlingen, så är det ren ondska som är förorsakad av den onda människan ...Jag vill bara skriva ned det här för jag tror att många är så rädda för att er tjäna att det finns onda människor. Men för det så behöver inte  det betyda att det föds onda människor några kanske föds onda men i det stora så tror jag att dom blir onda av onda handlingar dvs, ondska skapar ondska men även empati sjukdomar mm skapar ondska utan att de finns ondska som skapar ondska...  Vi vågar se det goda men skygar ofta för det onda, jag har genom hemska lärdomar fått lära mig att ondskan finns på riktigt och jag vet att det goda finns på riktigt .Lite så tänker jag !

1 kommentar:

  1. Jag tänker så att det går till en viss gräns på när man ska skilja på människor och dess handlingar och på vad de tänker. Jag har ofta klantat mig och varit klumpigt gentemot en del andra människor. Men jag menar ändå väl. Och min tanke har varit något annat än en del utav mina handlingar. Men de uppstodd ändå p.g.a starka rädslor och oro och missförstånd. Och när människor inte förstår så kan det bli som en konsekvens att man är klumpig. Och när man har varit klumpig mot en person så är det svårt att ändra på det. För det blir som en gång klumpig alltid klumpig. Men mördare har gått över gränsen och man kan inte då längre skilja på människan och dess handlingar och tankar.

    SvaraRadera